23948sdkhjf

Invaderes Danmark af billige tyske dåse-sodavand efter 1.januar?

Hvordan vil beslutningen om at fjerne den danske sodavandsafgift påvirke salget? Allan Filbert vurderer, at ændringen vil flytte grænsehandlen direkte hjem i de danske stuer.
Den danske regering har lavet en vækstpakke. Et af elementerne i pakken er beslutningen om at fjerne den danske sodavandsafgift fuldstændigt.

Bryggeriforeningen er tilsyneladende taget med på råd i denne beslutning, men alligevel virker det, som om man ikke helt har tænkt på de efterfølgende konsekvenser. Ophavsmanden til dåsepant-løsningen ved den dansk/tyske grænse, Allan Filbert, udtaler i den anledning:

- Alle har åbenbart overset, at fjernelsen af sodavandsafgiften vil flytte grænsehandel direkte hjem i de danske stuer.

Allan Filbert kender som tidligere indkøbschef hos Fleggaard, tidligere direktør for Grænseguiden og i en lang årrække formand for grænsekøbmændenes fælles forening, om nogen problematikken omkring grænsehandel.

Klokkeklare regler
- Reglerne indenfor EU er klokkeklare. Varer uden punktafgifter kan frit sendes over landegrænserne, hvis kunderne selv står for transporten. Det betyder, at grænsehandelsbutikkerne fra 1.januar 2014 står klar til at tilbyde de danske kunder at sende sodanvand og andre varer direkte til de danske kunder – til tyske priser og uden pant! Pant er nemlig ikke nogen punktafgift, så der er altså fra starten af det nye år frit slag til at sende billige sodavand ind over de danske grænser sammen med varer som f.eks. dyrefoder, træpiller og diverse dagligvarer – det hele til lave, tyske priser, fortsætter Allan Filbert.

Allan Filbert driver i dag firmaet Gpris.dk, hvor kunderne kan bestille grænsevarer og dagligvarer online. Som det er nu, skal de danske kunder fortsat hente deres varer syd for grænsen, men det ændres pr. 1.januar 2014.

Nem og billig transport
Flere transportfirmaer tilbyder allerede at transportere en hel palle til f.eks. Aalborg for bare 350 danske kroner. Der kan være op til 1.000 kg. på en palle – svarende til ca. 100 kasser sodavand på dåse. Det er ganske mange varer, der hermed helt sikkert vil blive indkøbt syd for grænsen med det til følge, at der igen mistes danske arbejdspladser og indtægter i den danske statskasse. Til gengæld kommer fjernelsen af sodavandsafgiften helt sikkert også til at betyde, at der skal ansættes flere chauffører til at transportere de store mængder af varer. Om det så bliver danske eller udenlandske chauffører er op til et gæt.

- Hvis man blot havde valgt at nedsætte afgiften kraftigt, men beholdt nogle få ører pr. dåse, kunne man have undgået denne fadæse. Vi, der arbejder med grænsehandel hilser naturligvis den nye ordning velkommen. For at kunderne vil købe ind hos os i stor stil, er vi ikke i tvivl om. Sidste gang, vi lavede en prissammenligning med ca. 70 dagligvarer incl. sodavand, viste det sig, at priserne – renset for moms og afgifter – var helt op til 50% dyrere i Danmark end i Tyskland. Dengang var det Netto i Tyskland og Netto i Danmark, der var med i vores pris-check, fortæller Allan Filbert.

- Jeg tror, dagligvarebranchen får en brat opvågnen, når de nye regler træder i kraft, og vil da også håbe, at det kunne bidrage til mere konkurrence og nytænkning, siger Allan Filbert.

- Det må give rent gåsehud hos polittkerne at den manglernde konkurrance på det danske marked betyder at uanset om man reducere, fjerne afgifter eller intet gør så stiger grænsehandelen. Han tilføjer til slut, at han da med glæde vil sende en god julegave til Bryggeriforeningen og De Samvirkende Købmænd som en ringe tak for, at de på denne måde medvirker til, at grænsehandelen nu kan flyttes helt ind i Danmark.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062