Starter Aldi priskrig på kaffe?
Danskerne kommer også til at opleve de lave globale kaffepriser, som nu slår igennem i detailhandlen herhjemme.
De globale kaffepriser er næsten halveret på halvandet år. Prisniveauet er det laveste i mere end fire år.
”Varigt nedsat” – sådan lyder det i Aldis reklameannoncer. Aldi sætter prisen på kaffe ned med op til to kroner.
- Vores nye udsalgspriser er et udtryk for vores indkøbspriser. Der har jo været faldende globale kaffepriser i et godt stykke tid nu, og det vil vi gerne give videre til kunderne, siger Thomas Bang, der arbejder i Aldis danske indkøbsafdeling til epn.dk.
Aldi har dog ingen intentioner om at starte en priskrig på kaffe siger Thomas Bang.
- Det ligger i vores koncept, at vi vil gøre det så billigt som muligt for kunden. Hvad vores konkurrenter gør, er jo op til dem, siger han.
Coop holder øje
Hos Coop forholder man sig roligt til Aldis træk.
- Generelt set får det ikke os til at foretage yderligere, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop.
Men Coop har dog undersøgt, hvilke kaffeprodukter Aldi har sat ned.
- Vi har set på de produkter, som Aldi har sænket prisen på, og langt størstedelen af dem kan ikke sammenlignes med de produkter, vi har. Der er tale om billig kaffe, som Aldi har gjort billigere. Men vi har dog sat prisen ned på ét produkt her tirsdag på grund af Aldi, siger Jens Juul Nielsen.
Jens Juul Nielsen understreger dog, at Coop allerede har foretaget prisændringer forud for Aldis nye kampagne.
- I løbet af det seneste halve år har vi sænket prisen på flere produkter, siger han.
Dansk Supermarked er enig
- Aldi er ikke de første til at sænke priserne. Det har vi gjort løbende gennem det seneste år, og særligt de sidste par måneder, siger pressechef hos Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand ifølge epn.dk.