23948sdkhjf

Møbelvirksomhed sælger mindre, men tjener flere penge - ejere får kæmpe udbytte

Møbelvirksomheden formår at vokse på sin indtjening, selvom salget falder

Regnskabet er et tveægget sværd for den danske møbelkæmpe. 

Gubi kom ud af 2024 med et fald i omsætningen på 9 pct. 

Alligevel formåede møbelvirksomheden at forbedre sit driftsresultat med 8,3 pct. - fra 54,4 til 58,9 mio. kr.

Det viser et dugfrisk regnskab fra Gubi.

- GUBI er grundlæggende en sund og veldrevet virksomhed. Den forbedrede indtjeningsevne i et udfordret marked viser styrken i vores forretningsmodel og organisationens evne til at tilpasse sig hurtigt, udtaler Anders Kristiansen, bestyrelsesformand i Gubi.

Han har været bestyrelsesformand siden november og afløste Lars Munch. Kapitalfonden Axcel, som er hovedaktionær i Gubi, ville have en person for bordenden med mere salgs- og markedserfaring. 

GUBI A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 352,8 389,3 -
Bruttofortjeneste 121,0 126,8 135,3
Resultat af primær drift 58,9 54,4 70,0
Resultat før skat 55,0 48,3 72,3
Årets resultat 43,2 35,5 55,8
Balancestatus 132,9 134,6 159,8
Egenkapital 0,5 0,5 38,8
Antal ansatte 75 81 66
Kilde: CVR

Stort udbytte til ejere

Gubi har ikke bare forbedret sin drift, men også sin bundlinje markant. Virksomheden tjente 43,2 mio. kr. efter skat, og det er dermed en markant fremgang i forhold til 2023, hvor det endelige resultat landede på 35, 5 mio. kr. Det er en stigning på 21,5 pct. 

Det gode resultat kommer ejerne til gode. Gubi har udbetalt 40 mio. kr. i udbytte. Kapitalfonden Axcel ejer 59 pct. af Gubi, mens Jacob G. Olesen ejer 39 pct. Sidstnævnte er søn af grundlæggerne, der stiftede designvirksomheden i 1967.

Virksomheden har samtidig reduceret medarbejderstaben fra 81 til 75, og lønomkostningerne er faldet med over 7 mio. kr. Ledelsens løn er også barberet ned fra 9,1 mio. kr. i 2023 til 6,3 mio. kr. i 2024.

Positive takter i London

Der er ifølge Gubi selv fremgang hos virksomhed lyselementer. Desuden har åbningen af Gubi House i London – virksomhedens første showroom målrettet arkitekter og designere – bidraget til vækst inden for den professionelle målgruppe. 

Showroomet fungerer som en strategisk løftestang for brandet og har resulteret i adskillige ordrer, herunder indretning af hoteller og kontormiljøer i Storbritannien og på flere europæiske markeder.

- Vi oplever fortsat stor interesse for vores belysningsprodukter, hvilket også kan ses i vores salgstal. Samtidig har vores investering i Gubi House London styrket vores position over for den professionelle målgruppe, som spiller en afgørende rolle i vores videre vækst, udtaler Anders Kristiansen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094