Møbelvirksomhed sælger mindre, men tjener flere penge - ejere får kæmpe udbytte
Regnskabet er et tveægget sværd for den danske møbelkæmpe.
Gubi kom ud af 2024 med et fald i omsætningen på 9 pct.
Alligevel formåede møbelvirksomheden at forbedre sit driftsresultat med 8,3 pct. - fra 54,4 til 58,9 mio. kr.
Det viser et dugfrisk regnskab fra Gubi.
- GUBI er grundlæggende en sund og veldrevet virksomhed. Den forbedrede indtjeningsevne i et udfordret marked viser styrken i vores forretningsmodel og organisationens evne til at tilpasse sig hurtigt, udtaler Anders Kristiansen, bestyrelsesformand i Gubi.
Han har været bestyrelsesformand siden november og afløste Lars Munch. Kapitalfonden Axcel, som er hovedaktionær i Gubi, ville have en person for bordenden med mere salgs- og markedserfaring.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 352,8 | 389,3 | - |
Bruttofortjeneste | 121,0 | 126,8 | 135,3 |
Resultat af primær drift | 58,9 | 54,4 | 70,0 |
Resultat før skat | 55,0 | 48,3 | 72,3 |
Årets resultat | 43,2 | 35,5 | 55,8 |
Balancestatus | 132,9 | 134,6 | 159,8 |
Egenkapital | 0,5 | 0,5 | 38,8 |
Antal ansatte | 75 | 81 | 66 |
Kilde: CVR |
Stort udbytte til ejere
Gubi har ikke bare forbedret sin drift, men også sin bundlinje markant. Virksomheden tjente 43,2 mio. kr. efter skat, og det er dermed en markant fremgang i forhold til 2023, hvor det endelige resultat landede på 35, 5 mio. kr. Det er en stigning på 21,5 pct.
Det gode resultat kommer ejerne til gode. Gubi har udbetalt 40 mio. kr. i udbytte. Kapitalfonden Axcel ejer 59 pct. af Gubi, mens Jacob G. Olesen ejer 39 pct. Sidstnævnte er søn af grundlæggerne, der stiftede designvirksomheden i 1967.
Virksomheden har samtidig reduceret medarbejderstaben fra 81 til 75, og lønomkostningerne er faldet med over 7 mio. kr. Ledelsens løn er også barberet ned fra 9,1 mio. kr. i 2023 til 6,3 mio. kr. i 2024.
Positive takter i London
Der er ifølge Gubi selv fremgang hos virksomhed lyselementer. Desuden har åbningen af Gubi House i London – virksomhedens første showroom målrettet arkitekter og designere – bidraget til vækst inden for den professionelle målgruppe.
Showroomet fungerer som en strategisk løftestang for brandet og har resulteret i adskillige ordrer, herunder indretning af hoteller og kontormiljøer i Storbritannien og på flere europæiske markeder.
- Vi oplever fortsat stor interesse for vores belysningsprodukter, hvilket også kan ses i vores salgstal. Samtidig har vores investering i Gubi House London styrket vores position over for den professionelle målgruppe, som spiller en afgørende rolle i vores videre vækst, udtaler Anders Kristiansen.