Lovforslag skal bremse greenwashing

Regeringen har fremsat et lovforslag, der skal stoppe vildledende markedsføring i form af såkaldt "greenwashing".
- Vi skal komme vildledende grøn markedsføring til livs. For konsekvenserne er langt mere vidtrækkende end at være skadeligt for vores miljø, siger erhvervsminister Morten Bødskov (S) i en pressemeddelelse.
Lovforslaget, som er en implementering af et EU-direktiv, førstebehandles i Folketingssalen onsdag eftermiddag.
Hvis det bliver vedtaget, må virksomheder fra september næste år ikke bruge ord som grøn, bæredygtig eller miljøvenlig om produkter, hvis de ikke kan dokumentere det.
Greenwashing handler konkret om, at virksomheder maler et skønmaleri af deres indsats for miljø og klima i en grad, så det faktuelt ikke kan bære.
- Det er konkurrenceforvridende, og det stiller virksomheder, som rent faktisk er grønne, langt dårligere i konkurrencen, siger Morten Bødskov.
Så sent som tirsdag anklagede Forbrugerrådet Tænk luftfartsselskabet SAS for greenwashing og anmeldte selskabet til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.
SAS tilbyder sine kunder en række belønninger samt titlen som bevidst rejsende, hvis man gennemfører ti trin.
Det kan eksempelvis være at se en video om "fremtidens luftfart", købe "miljøbevidste" produkter i en shop eller tilføje en valgfri mængde biobrændstof til ens rejse.
Det vildleder ifølge Forbrugerrådet Tænk forbrugeren til at tro, at små handlinger kan kompensere for den CO2, som flyveturen medfører.
- Det er vildledning af forbrugeren i den grove ende. Man gør ikke sin flyrejse mindre miljøbelastende ved at købe soldrevet elektronik eller plantebaseret vaskemiddel, sagde direktør i Forbrugerrådet Tænk Winni Grosbøll tirsdag i en pressemeddelelse.
Over for Jyllands-Posten afviste Alexandra Kaoukji, som er pressechef i SAS, at selskabet laver greenwashing.
Sidste år blev det hollandske luftfartsselskab KLM dømt for greenwashing.
Det skete blandt andet, fordi KLM havde overdrevet betydningen af, hvor bæredygtigt selskabets flybrændstof var.
I december sidste år accepterede BMW Danmark at betale en bøde på tre millioner kroner for vildledende markedsføring.
BMW Danmark blev dengang politianmeldt af Forbrugerombudsmanden efter at have anvendt udsagnet "verdens mest bæredygtige bilproducent" i markedsføringen.
Sidste år accepterede en anden bilproducent Mercedes-Benz Danmark at betale en bøde på en million kroner for i tre tilfælde at have markedsført biler med vildledende miljøudsagn.
Også denne sag anmeldte Forbrugerombudsmanden til politiet.
Ligeledes sidste år blev slagterigiganten Danish Crown dømt for at have overtrådt markedsføringsloven ved at have gjort brug af betegnelsen "Klimakontrolleret gris".
/ritzau/