23948sdkhjf

Nordjysk leverandør tredobler millionoverskud i historisk regnskab

Himmerlandskød har haft økonomisk raketfart på bundlinjen de seneste to år

Bundlinjen i det nye regnskab fra Himmerlandskød A/S i Aalestrup er ikke bare næsten tre gange bedre end året før. Det er samtidig kreaturslagteriets bedste regnskab nogensinde. Direktør og medejer Lars Andersen er dog ikke ligefrem ved at vælte omverdenen med store armbevægelser.

- Jo, det er pænt nok. Det tror jeg da godt, man kan sige, lyder hans noget beskedne reaktion på 89,8 mio. kr. i overskud i regnskabet for 2024.

I 2023 havde det familieejede Himmerlandskød er overskud på 31,7 mio. kr. Det var også et godt år, og året før det lød overskuddet på 9,6 mio. kr.

Det er altså gået med økonomisk raketfart for Himmerlandskød de seneste to år. Antallet af slagtninger i samme periode er stort set ens med cirka 140.000 slagtninger, mens omsætningen ligger på 1,5 mia. kr. begge år.

Alligevel er det lykkes at skabe en massiv fremgang på bundlinjen hos slagteriet, der fokuserer på slagtning af kreaturer samt opskæring, forædling og pakning af danske kødprodukter, som sælges både i Danmark og i udlandet.

To hovedårsager

Lars Andersen angiver to forklaringer på den positive udvikling.

- Vi har investeret i et nyt slagteri i Aalestrup, og efter et år med indkøring, så ser vi nu resultatet af investeringen, og så er årets resultat langt hen ad vejen også trukket op af vores eksport, forklarer slagteridirektøren.

I 2023 samlede Himmerlandskød alle sine aktiviteter og medarbejdere på to lokationer i Himmerland. De nye faciliteter i hjembyen Aalestrup blev taget i brug i september 2022. Her ligger slagteri, hudehåndtering og administration. Opskæringen kom i gang i foråret 2023.

- Himmerlandskød har opført et af Europas mest moderne slagterier, hvor den nyeste teknologi spiller en central rolle, fastslår Lars Andersen.

Forædling og pakning sker på slagteriets afdeling i Farsø. I alt beskæftiger slagteriet 240 medarbejdere.

Himmerlandskød har Danmark som sit hovedmarked og afsætter her to-tredjedele af sit okse- og kalvekød. Produkterne sælges blandt andet som varemærket Himmerlandskød til en bred vifte af kunder, herunder grossister, cateringvirksomheder, detailkæder og slagterbutikker. 

Det varme eksportmarked

Den sidste tredjedel går til eksport til lande i Syd- og Nordeuropa.

- Vi er kommet ind på et par nye markeder, og så er vi gode til at afsætte vores varer på de markeder, hvor vi kan få den bedste pris, siger Lars Andersen.

I lande som Italien og Spanien går slagteriets kunder eksempelvis meget op i marmorering, jo mere marmorering, jo bedre, mens kunderne i de nordiske lande hellere vil have mere magert kød.

- Det der kan være efterspurgt det ene sted, er ikke nødvendigvis lige så populært det andet sted. Derfor er det vigtigt for os at få alle varer sorteret ud, så vi rammer den bedste pris på alle varer, siger Lars Andersen.

Godt købmandskab spiller derfor også en rolle for bundlinjen. På især eksportmarkedet har der samtidig været en meget gunstig udvikling i priserne på alle former for oksekød.

- Priserne startede egentlig normalt i 2024, men specielt i slutningen af året steg priserne i en periode, hvor de plejer at falde, siger han.

Prisudviklingen skyldes, at efterspørgslen på oksekød stiger, mens produktionen falder i takt med, at ældre landmænd går på pension og ikke erstattes af nye unge landmænd. Færre leverandører skærper samtidig slagteriernes kamp om leverandørerne.

Kamp om råvarerne

- Derfor går vi også op i, at vi skal være konkurrencedygtige over for de landmænd, der leverer kød til os. Uden råvarer har vi ingen forretning, og derfor skal vores afregning også være konkurrencedygtig, siger Lars Andersen.

Lars Andersen oplyser samtidig, at Himmerlandskød allerede nu ved, at slagtemængden stiger i år. I 2024 har slagteriet indgået aftaler med nye leverandører, der begynder at levere fra i år. Leverandører til Himmerlandskød er udelukkende danske, og slagteriet har de seneste par år haft en andel på godt 33 procent af alle slagtninger på det danske marked.

- Vi har også kapaciteten til at kunne håndtere flere slagtninger på slagteriet, siger Lars Andersen.

Når det gælder forventningerne til 2025, så rummer det fortsat høje priser, dog lavere på hjemmemarkedet i Danmark

- Vi oplever fortsat et vedvarende pres på fødevarepriserne i Danmark, hvor kødprodukter er billigere end i resten af Europa, lyder det fra Lars Andersen.

Dertil kommer højere omkostninger som følge af konkurrencen om slagtedyrene og derfor er forventer Himmerlandskød i 2025 et resultat efter skat i niveauet på 70-80 mio. kr.

Himmerlandskød er Danmarks næststørste slagteri- og opskæringsvirksomhed af oksekød - kun overgået af Danish Crown.

HIMMERLANDSKØD A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 1529,9 1507,4 1293,6
Bruttofortjeneste 275,3 197,6 133,7
Resultat af primær drift 122,3 53,9 15,2
Resultat før skat 114 40,4 11,7
Årets resultat 89,8 31,7 9,6
Balancestatus 566,4 577,6 609,7
Egenkapital 282,4 193,0 161,7
Antal ansatte 240 241 212
Kilde: CVR

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062