Lavere priser og onlinevækst begrænser dyk i møbelgigant
Giganten Ikea slipper heller ikke for at være mærket af den igangværende krise i møbelbranchen. Af et spritnyt regnskab fremgår det, at både omsætning og bundlinje faldt sidste år, når man sammenligner med 2023.
Af en pressemeddelelse fra Ikea fremgår det dog, at skaderne er begrænsede, efter at man i det skæve regnskabsår 2023/24 har sænket priserne med, hvad der svarer til godt ni procent på tværs af sortimentet.
Omsætningen faldt sidste år med to procent til 5,1 milliarder kr. i Danmark, mens resultatet efter skat dykkede med 17 millioner kr. til 298 millioner kr.
Det er derfor en pænt tilfreds adm. direktør, Doris Lan, som vurderer årets gang for Ikea Danmark:
- Møbelmarkedet og markedet for møbeltilbehør har oplevet en tilbagegang på cirka tre procent. Alligevel har vi formået at fastholde et solidt omsætningsniveau og tiltrække flere kunder end nogensinde før. Vores nye varehus i København bidrager naturligvis hertil, men vi oplever også, at vi udvider vores kundebase totalt set, så vi flytter ikke bare kunder fra det ene varehus til det andet. I regnskabsåret 2023/2024 sænkede vi priserne på 41 procent af vores sortiment, svarende til, at mere end 4800 produkter fik en lavere pris. Det er jeg utrolig stolt af, da det understøtter vores vision om at skabe et bedre hjem for de mange. Det kan vi kun lykkes med ved at tilbyde overkommelige priser, hvor alle kan være med, siger hun.
Ikea har åbnet ny lokation i august 2023 i København og har desuden åbnet plukkelager - Plan and order point - i Herning og den 28. november i indeværende regnskabsår (2024/2025) i Kolding.
De nye lokationer har øget antallet af varehusbesøgende samlet set med godt 10 procent og online besøgende med over seks procent.
Ikeas onlinesalg fortsatte med at stige og udgjorde 26 procent af det samlede salg i 2023/2024.
Artiklen er en del af temaet Detail.