23948sdkhjf

Opkøb viser "kampvilje og kampgejst," mener ekspert

Forsker og professor kalder Salling Groups opkøb af baltisk dagligvarekæde for "markant," og påpeger, at det viser koncernens vilje til at satse 

Salling Groups opkøb af den baltiske dagligvarekoncern er onsdagens store nyhed i branchen. Mogens Bjerre, detailforsker og professor ved CBS, påpeger i den forbindelse Salling Groups villighed til igen og igen at springe ud i nye muligheder og tage chancer. 

- Det er interessant, at de i dén grad har mod på udvikling og vækst. Det er ret fedt at se, siger han til RetailNews. 

Han henviser både til opkøbet, men også at Salling Group for nylig lancerede Tjæpt, en helt ny butikskæde, som åbner første butik til april, samt samarbejdet med Føtex og genbrugskæden Kirppu, der åbner under samme tag. Det har RetailNews også tidligere berettet om

- Der er godt gang i den i Salling for tiden. Det er i hvert fald et udtryk om en virksomhed, der har tanker om, at den skal ekspandere og er villig til at eksperimentere.

Salling Group forsøgte sig f.eks. også for nogle år siden med at åbne en ny kæde, Basal, men den blev lagt i graven igen. Men det, at koncernen er villig til at prøve noget nyt igen og igen, kalder han for "interessant." 

Rimi Baltic er et "markant" opkøb

I forhold til selve opkøbet siger han, at Rimi Baltic er en "rimelig veldrevet organisation," og det bliver derfor en ny indgang til de baltiske lande, som "man ikke rigtig har flirtet med før," som han formulerer det. 

Hvis købet bliver godkendt af myndighederne, køber Salling Group Rimi Baltic for i omegnen af 10 mia. kr. 

- Det er et markant opkøb, og jeg ser det som meget spændende og interessant. Og det gør også, at det er en satsning, som man formodentlig har været ekstremt velforberedte i at tage, og man må være så godt som sikre på, at man kan indfri de forventninger, som man har stillet op til købet, siger han. 

RetailNews: Hvad siger det om Salling Groups ambitioner?

- Det siger, at de ikke har tænkt sig kun at føre krig i Danmark, men at de i den grad, som de også tidligere har vist, har mod på at komme ud for landets grænser og bruge den kunnen, som de har. Netto har jo haft en rimelig succes i både Polen og Tyskland. England gik ikke rigtigt, men det er interessant, at de prøver og prøver igen. Det siger noget om kampvilje og kampgejst.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109