23948sdkhjf

Digitale retail-løsninger giver mærkbar ROI

LEDER: Den klassiske detailbutik skal genopfinde sig selv, hvis den skal overleve — og investeringen er mindre, end mange tror.

Den fysiske butik kæmper for opmærksomhed i en verden, hvor alt er et swipe væk. Forbrugerne forventer oplevelser on-demand, on time og on target – og hvis butikkerne ikke leverer, shopper de et andet sted. Det efterlader mange af de fysiske butikker med en udfordring: Hvordan skaber de en oplevelse i virkeligheden, der rent faktisk kan konkurrere med den digitale bekvemmelighed?

De fysiske butikkers dilemma. Vi har alle mødt detaildirektører, som ærgrer sig over, at deres butikker og deres medarbejderes viden bliver brugt som research for kunder, der bagefter går hjem og pristjekker, og køber hvor det er billigst. Pris bliver det dominerende konkurrenceparameter. I følge en af de største aktører på markedet, LCDMEDIA® der leverer digitale butiksløsninger til brands i hele verden, er der flere måder at sikre salget, mens kunden er i butikken. Det handler om at kombinere det bedste fra begge verdener: 

God kundeservice er afgørende, men digitalisering kan understøtte og udbygge den service. Nøglen til dét, ligger i integrationen mellem det fysiske og det digitale. Hvis din butik skal vinde kampen om opmærksomheden, skal du kombinere den fysiske butiks sanselige fordele med den digitale verdens personalisering og interaktivitet. Undersøgelser fra ledende konsulenthuse viser, at de brands, der gør dét, fastholder kunderne, sælger mere – og får kunderne til at vende tilbage”, siger Lasse Sørensen, der er Head of Innovation hos LCDMEDIA®.

Det er billigst at gøre noget nyt

Mange tror, at digital retail kræver store investeringer, men sandheden er, at teknologien ofte tjener sig hjem hurtigere, end man forventer. Et digitalt showroom handler ikke kun om at skabe visuelle effekter eller sikre købet med in-store ordering – Det handler om at udnytte den tid kunden er der optimalt – få fortalt historierne, inspirere og motivere. Give tryghed og appetit til at købe. På stedet. LCDMEDIA® har skabt over 20.000 digitale retailløsninger verden over, og resultaterne taler for sig selv. Nogle butikker har øget deres salg med op til 30% alene ved at integrere digital teknologi.

På mange måder minder det om at åbne en webshop – men i den fysiske verden. Digitale løsninger gør nemlig butikken mere tilgængelig, skaber interaktion og driver køb på nye måder. LCDMEDIA® fremhæver en case for et ledende modebrand, hvor salget månedligt er løftet 8% på verdensplan efter at have installeret en in-store-ordering kiosk. Skærmen har vist sig at være et uundværligt redskab for medarbejder, fordi de hurtigt kan finde information, hjælpe kunden, og sikre et køb i butikken, også når varen ikke er på lager. Jan Holm, Head of Sales, supplerer: 

"Den digitale butik er ikke en fremtidig vision – den er her allerede, og den virker. Vi ser det hver dag: Når teknologi bruges strategisk, skaber den ikke kun stærkere kundeoplevelser, men også direkte, målbar vækst på bundlinjen."

BUTIKKEN ER IKKE DØD, MEN DEN SKAL GENOPFINDES

Digitale løsninger som interaktive skærme, heat-mapping, duftmarkedsføring og intelligent belysning bliver brugt som strategiske værktøjer, der kan understøtte oplevelsen af den gode service, og øge både salg og kundeloyalitet. 

“Når de implementeres korrekt, kan de forlænge kundernes opholdstid, styrke deres engagement og skabe en mere inspirerende butiksoplevelse. Og det er netop kombinationen af teknologi og sanselige indtryk, der får kunderne til at vende tilbage”, tilføjer Lasse Sørensen.

Her spiller digital indretning en afgørende rolle. Med teknologier som transparent LED, Curved OLED, duftteknologi, check-in skærme, touchscreens, heat-mapping, kundetællere, RFID-tags og Lift and Learn kan du forvandle din butik fra et salgssted til en oplevelse. Når teknologien integreres strategisk i indretningen, skaber den en sømløs og inspirerende kundeoplevelse – en oplevelse, der ikke bare føles naturlig men, som før nævnt, også driver salg.

Teknologier som Lift and Learn og In-store ordering er de store forandrings skabere, fordi de yder hjælp til personalet, som pludselig ikke behøver at vide alt om produkterne. De skal blot være gode til at bruge skærmene. Tilmed højner det kundeoplevelsen: 

"Kunderne skal have en grund til at møde op i butikken – og det gør de, når oplevelsen overstiger det, de kan få online. Teknologi er ikke bare et salgsredskab, det er en strategisk gamechanger, der kan forvandle enhver butik til en oplevelse, kunderne vil vende tilbage til”, afslutter Jan Holm.

DERFOR BETALER DIGITAL RETAIL SIG:

Mere salg:
Butikker med digitale løsninger oplever højere konverteringsrater og større gennemsnitlige købsværdier.

Bedre kundeoplevelse:
Personalisering og interaktive løsninger gør shopping mere relevant, inspirerende og engagerende.

Mere effektiv drift:
Automatisering og dataindsigt optimerer lagerstyring, produktplacering og personaleallokering – og sparer ressourcer.

Klar til fremtidens retail?
De brands, der tør investere i digital indretning, skaber en stærkere forretning og mere loyale kunder.

Kilde: LCDMEDIA®

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047