23948sdkhjf

Betalingssvindel på nettet bør bekæmpes bedre

Betalingssvindel på nettet vokser markant. Alene for Dankortet er svindlen steget med 317 procent siden 2006.
Både Nets og Politiet bør handle for at begrænse det, siger Dansk Erhverv.

Organiseret svindel på nettet med stjålne betalingskort har de seneste år været et stigende problem. Ifølge de officielle tal fra Nets, er der alene for Dankort sket en stigning på 317 procent i perioden fra 2006 til 2012. Og det fremgår af figuren neden for, at Nets i det seneste opgjorte år fra 2011 til 2012 har registreret en stigning på 54 procent. Regningen for svindlen lander hos butikkerne.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, som repræsenterer dansk detailhandel, finder stigningen i svindlen alarmerende.

- Det er en udvikling, hvor butikkerne bliver hårdt ramt af svindlere og organiseret kriminalitet. Det både kan og skal der gribes bedre ind over for. For den enkelte butik kan det være noget nær umuligt at gardere sig ordentligt mod svindlen. Det kræver en indsats fra både Nets og Politiet, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.

I absolutte tal blev der i 2013 svindlet for knapt 17 millioner kroner alene med Dankortet på nettet. Dansk Erhverv vurderer, at det reelle omfang er større, da alle misbrug næppe bliver indberettet. Dertil kommer misbrug af udenlandske betalingskort på nettet, hvor der er en række indikationer på, at omfanget af svindel overstiger svindlen med dankort. Dansk Erhverv opfordrer derfor netbutikkerne til at anmelde svindel med betalinger til politiet, så det fulde omfang kan komme frem. Derudover vil Dansk Erhverv kontakte medlemmerne for at kortlægge omfanget af svindel.

Både Politiet og Nets bør handle
Men det er også nødvendigt at både Nets og Politiet gør en større indsats for at minimere svindel på området. I tv-udsendelsen Operation X fremgik det, at politiet ikke har prioriteret området i tilstrækkelig grad.

- Dansk Erhverv opfordrer til, at politiet opretter et fælles it-register over svindel med betalinger således, at mulige trends i svindlen kan identificeres og videreformidles til netbutikkerne, som bliver udsat for svindlen, siger Henrik Hyltoft.

Men derudover er der brug for, at Nets langt hurtigere giver besked til detailhandlen, når et kort bliver meldt stjålet.

- Det er svært at forstå, hvorfor det i 2013 typisk tager flere uger, før butikkerne får at vide, om betalingskort er spærrede. Det giver for lang tid for svindlerne. Derudover er der brug for at politiet prioriteter, at efterforske denne type kriminalitet, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109