23948sdkhjf

Discount-udfordrer nummer ét: Dansk-norsk dagligvarealliance runder 10 år

Norge har i den grad leveret nogle markante bidrag til dansk dagligvarehandel. Tag nu bare franchisekæden Rema 1000, som slås med Salling Groups Netto om at være størst på det danske marked.

Men også Dagrofa-koncernen har hentet både penge og inspiration fra Norge.

I 2012 kom den norske markedsleder NorgesGruppen ind som ny største ejer af Dagrofa, og da Dagrofas to skrantende supermarkedskæder, SuperBest og Eurospar, i den grad trængte til at få en frisk start under nye flag og logoer, gav det god mening at skæve til Norge.

Der havde NorgesGruppen nemlig en anderledes stærk supermarkedskæde i Meny, som var den største af sin slags i nabolandet.

Den endte med at få dansk premiere for 10 år siden, hvor 119 supermarkeder fra SuperBest og Eurospar skiftede udseende for at indgå i den første danske udgave af Meny. 

Ser man på de rå vækstambitioner fra dengang, er de ikke helt blevet indfriet, for så havde Meny været i top fem blandt de største kæder i landet - også med flere butikker.

Men på vejen er nogle af de første Meny'er forsvundet over i andre kæder eller lukket. 

Da Richo Boss blev kædedirektør for fire år siden, var antallet af Meny-butikker 112. Men til påske vil der igen være 116 Meny'er, når kædens lille bid af de tidligere Aldi-butikker - en enkelt stærkt udvidet butik - åbner i Grenå.

Målt på butiksantal kan Meny ikke leve op til den ekspansion, som kendetegner de største discountkæder i markedet. Men kæden ser også langt hen ad vejen sig selv som et tydeligt modstykke til discount.

- Uden at skyde med skarpt på nogle af vores konkurrenter, så har der været meget snak om lavpris-supermarked og hverdagsmarked. Man har måske som supermarked anerkendt præmissen om, at det hele handler om pris og den dagsorden, der er sat af discounterne. Men set med Meny-briller køber vi ikke rigtigt den præmis. Vi kan se på alle undersøgelser, at selvom pris er vigtigt i Danmark, så er det ikke det eneste, vores kunder er optaget af, siger Richo Boss.

Fire faser i Menys danske udvikling

Han har netop rundet fire år i jobbet som Menys kædedirektør, og han er dermed ved at være den, som har været længst i det job. 

Den første var Jørgen Nielsen, og siden blev jobbet overtaget af Kenneth H. Pedersen, som både før og efter tiden i Meny var kædedirektør i den største direkte konkurrent, Coops SuperBrugsen.

De har ført kæden gennem en række faser.

- Først var der en periode, hvor man skulle have danskerne til at lære Meny at kende - med rigtig meget markedsføring, udskiftning af skiltene med videre. Så kom der en periode, hvor driftsmodellen skulle forfines, så man blev bedre til at tjene penge. Og senest har der været en periode med modernisering. Den fase, vi er på vej ind i nu, handler rigtig meget om at gøre Menys brand stærkere, siger Richo Boss.

Den helt store målsætning er at gøre Meny til danskernes foretrukne kæde - og dermed overhale det andet koncept fra Norge, Rema 1000, som længe har siddet på tronen i de tilbagevendende målinger fra Loyalty Group, som der står stor respekt om i branchen.

Richo Boss tør godt lægge hånden på kogepladen og lade sig måle på, hvordan det er lykkedes, når vi når frem til udgangen af 2027, hvor den nuværende strategiperiode udløber.

Danske Madskatte - og norske

Også i dag er der et samarbejde mellem Meny i Danmark og i kædens norske hjemland, hvor der er omkring 180 Meny-butikker. 

- Der er ingen tvivl om, at vi arbejder tættere sammen, end vi har gjort på noget tidspunkt tidligere. Men vi er også to forskellige lande, så vi har plads til individuel tilpasning. Men i vores visuelle identitet som kæde, og nu eksempelvis også her, hvor vi snart skifter madarbejdernes beklædning, der er vi ens. Det har været vigtigt for os, at vi ikke nødvendigvis behøver at opfinde alting to gange, siger Richo Boss.

Den danske Meny-ledergruppe sparrer med den norske, og der er udveksling på tværs, når danske Meny-købmænd besøger norske kolleger - og omvendt

Et andet betydningsfuldt område, hvor Meny i Danmark har hentet norsk inspiration, er i det ekspanderende koncept, Danske Madskatte, hvor der er fokus på kædens unikke leverandører.

- De Danske Madskatte er et ekstremt vigtigt koncept for os. Der har vi jo fået inspiration fra Norge, hvor de har Norske Madskatte med en aspiration om, at de vil hen og have 10 procent af deres omsætning fra det koncept. Vi driver ikke koncepterne fuldstændig ens, men vi lader os virkelig inspirere på tværs - og det ved jeg, at de også gør af vores tilgang til, hvordan vi fremstiller leverandørerne og viser deres historier, siger han.

Ifølge kædedirektøren har nordmændene praktiseret konceptet i noget længere tid, end Meny har herhjemme.

- Vi skal ikke  nå 10 procent i den her strategiperiode. Men vi har det som langsigtet mål, at det er det, vi gerne vil have, siger Richo Boss.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094