23948sdkhjf

Fortsat vækst i salget af øl uden alkohol

Salget af alkoholfrie øl er femdoblet på ti år

Der er blevet endnu flere alkoholfrie øl at vælge imellem, og forbruget stiger fortsat. Det fremgår af en opgørelse fra Bryggeriforeningen. 

I december solgte bryggerne 27,3 procent mere alkoholfri øl til detailhandlen end i en gennemsnitlig måned i 2024, oplyser Bryggeriforeningen, og det er der en særlig forklaring på fremhæver foreningens direktør Nick Hækkerup.

- Mersalget til Hvid Januar er et tydeligt tegn på, at bryggerierne er i stand til at levere et alkoholfrit alternativ, som forbrugerne er glade for, udtaler han i en pressemeddelelse.

Salget af alkoholfri øl er steget hvert eneste år siden 2014. Det seneste år steg salget fra Bryggeriforeningens medlemmer med 8,7 procent til lige over 9 millioner liter. Dermed er salget næsten femdoblet på ti år.

I takt med at bryggerne bliver dygtigere til at brygge velsmagende alkoholfri øl, får forbrugerne et større udbud at vælge imellem. I 2024 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 78 forskellige alkoholfri øl, hvilket er 10 flere end året før. De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.

Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme, idet 86,2 procent af de alkoholfri øl købes i butikkerne, mens 13,8 procent serveres på barer, caféer og restaurationer.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078