23948sdkhjf

Dagligvarekæder glider uden om lønhop som talent-lokkemiddel - men HK jubler

Lysten til at tage handsken op og bruge højere løn som et middel til at tiltrække dygtige og stabile medarbejdere blandt de yngste erhvervsaktive er tilsyneladende ikke stor hos de danske dagligvarekæder.

Torsdag spillede detailhandels-kollega Jysk ud med et tillæg til den overenskomstmæssige løn på 10 kr. i timen til unge mellem 15 og 17 år, der har arbejdet i en Jysk-butik i mindst seks måneder - og 20 kr. til dem, der har været der i mere end et år.

Læs også: Jysk hæver lønnen for de yngste ansatte markant: - Vi ser et kæmpe potentiale

Det giver en total på 96,80 kr. i timen - 26 procent over overenskomst-tarif.

Hos HK Handel er der begejstring over for Jysks nye løn-træk.

- Vi synes, at det er et rigtig positivt initiativ fra arbejdsgiverens side, der viser, at de værdsætter de unges arbejdskraft og indsats. Derfor kan vi også kun håbe, at andre virksomheder vil følge trop og give deres ansatte en fortjent lønstigning, siger HK Handels formand Mette Høgh.

Læs også: Lønløft til ungarbejdere: Så meget koster det Jysk

Lidl betaler fem kr. mere i timen

Ungarbejdere - eller deltidssælgere, som Jysk vælger at kalde dem - er også en helt uundværlig del af den store arbejdsstyrke i dagligvarehandlen.

Derfor har RetailNews spurgt de fem største danske dagligvarevirksomheder, om de kunne forestille sig at følge Jysks eksempel med højere løn til de unge. 

Langt fra alle har svaret.  Og de få, der har, slår mere på blødere - og gratis - værdier som lokkemidler i rekrutteringen.

Den tyskejede discountkæde Lidl har dog i nogle år praktiseret at give lidt højere løn, end overenskomsten kræver.

- Som ungarbejder i Lidl får man løn og vilkår efter gældende overenskomst med HK, men med et Lidl-tillæg på fem kr. mere i timen. Ungarbejderen får erfaring med at samarbejde i et team og erfaring med service, samt fleksible arbejdstider, så de let kan kombinere deres fritidsjob med skole og fritidsaktiviteter, skriver Thomas Sejersen, som er presseansvarlig i Lidl Danmark.

Han svarer ikke på, om Lidl kunne forestille sig at øge tillægget.

Coop afviser også at forholde sig til højere løn.

- Unge medarbejdere mellem 15 og 17 år er en stor og vigtig medarbejdergruppe for os. Derfor bestræber vi os på at være en attraktiv arbejdsplads med ordnede forhold og et stærkt fællesskab, både for at tiltrække, fastholde og få flere til at gøre karriere hos os som voksne, lyder det fra Jens Juul Nielsen, som er informationsdirektør i Coop Danmark.

Højere løn som rekrutterings-kickstarter 

Coop har selv oplyst, at unge under 25 år udgør omkring 25.000 af i alt cirka 40.000 ansatte. For et par år siden valgte man at lancere en såkaldt ungeminister, der skulle tale de unges sag i den store organisation.

Hos Jysk lægger man ikke skjul på, at den nye og højere løn til de helt unge medarbejdere også handler om at tiltrække flere elever, som med tiden kan avancere i virksomheden.

- Vi ser et kæmpe potentiale i vores deltidssælgere i forhold til at fortsætte karrieren i Jysk som elever. Ved at give dem mere ansvar og tidligt få dem involveret endnu mere tror vi på, at flere af deltidssælgerne vil fortsætte som elever, siger Peter Frost, som er HR Manager i Jysk Danmark.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062