Nye tal: Discount æder branchevæksten
Under de to år med corona måtte discountbutikkerne i store perioder tage til takke med en lavere vækst end både supermarkeder og mindre lokale købmænd. Det var uhørt.
I hvert fald skulle man skrue tiden meget langt tilbage for at finde en lignede udvikling på dagligvaremarkedet. Corona blev afløst af inflationskrisen, og det gav medvind til discountbutikkerne, der igen buldrede afsted med høje vækstrater.
Nu viser nye tal fra Danmarks Statistik, at discountbutikkerne under ét har haft en salgsvækst på 11,7 pct. de seneste to år til og med oktober i år. Derimod er væksten hos supermarkederne gået helt i stå og er på niveau med for to år siden.
- Fremgangen for discountforretningerne var tidsmæssigt sammenfaldende med den kraftige stigning i inflationen i Danmark, men efter at inflationen faldt til et niveau, der ligger tættere på det ret stabile niveau før stigningen i 2021-2022, er fremgangen fortsat omend med en mere afdæmpet udvikling, lyder det fra Danmarks Statistik.
Fortsætter med at vokse
Prisstigninger på fødevarer og lav forbrugertillid er gode markedsvilkår for discountbutikkerne. Men selv efter at inflationen har fundet et langt mere normalt leje under 2 pct. er discountbutikkernes omsætning fortsat med at vokse, mens supermarkederne har tabt omsætning i store dele af 2024.
I dag er der ca. 2650 dagligvarebutikker herhjemme, hvoraf discountkæderne i alt tæller omkring 1450 butikker. Det svarer til 55 pct. af butiksnettet.