23948sdkhjf

Skarp branche-kritik af undersøgelse om børneagenter

Coop reagerer kraftigt på undersøgelse, som beskyldes for at have 'til formål at opnå bestemte svar'. Salling Group og Dagrofa kritiserer børneagent-ordning.

Statens anvendelse af børneagenter har skabt voldsom debat, efter at Sikkerhedsstyrelsen fra 1. juli fik mulighed for at benytte børneagenter – officielt benævnt 'kontrolkøbere'.

Nu involverer Kræftens Bekæmpelse sig i det omdiskuterede emne i form af en undersøgelse, som organisationen har fået analysebureauet Epinion til at lave. Undersøgelsen skal belyse danskernes holdning til Sikkerhedsstyrelsens nye kontrol af tobakssalg. 

Spørgsmålet til deltagerne i undersøgelsen lød: 'Siden 1. juli 2024 har Sikkerhedsstyrelsen brugt unge kontrolkøbere for at undersøge, om butikker sælger tobak til unge under 18 år. Hvad synes du om det?'

Kræftens Bekæmpelse oplyser, at 67 procent synes godt eller meget godt om metoden. 15 procent synes dårligt eller meget dårligt om ordningen, og 18 procent synes hverken godt eller dårligt om ordningen eller ved ikke, hvad de mener.

Troværdig eller tendentiøs?

Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, drager følgende konklusion på baggrund af undersøgelsen: 

- Befolkningen vil ikke acceptere, at børn og unge bliver afhængige af tobak og risikerer at få kræft. Tallene viser, at der er opbakning til, at Sikkerhedsstyrelsen håndhæver aldersgrænsen for salg af tobak. Det massive antal overtrædelser bør få den konsekvens, at butikkernes salg af tobak ikke kan fortsætte som hidtil, siger han.

Reaktionen på undersøgelsen er dog særdeles kritisk fra Coop Danmark. Informationsdirektør Jens Juul Nielsen udtaler følgende til Dagligvarehandlen.dk:

- Det er en tendentiøs undersøgelse, der tydeligvis har haft til formål at opnå bestemte svar. Og det ændrer bestemt ikke vores holdning til brugen af børneagenter, siger Jens Juul Nielsen og fortsætter:

- Det er skamløst og udtryk for en forvridning af det personlige ansvar, når man entydigt placerer ansvaret hos vores unge medarbejdere og ikke hos dem, der køber tobakken. Det ville klæde Kræftens Bekæmpelse at bruge deres kræfter på at påvirke køberne, altså de unge, som tobaksrygningen går ud over, frem for at opmuntre til at staten lokker andre unge til at begå ulovligheder, siger Coop-informationsdirektøren.

'Børneagenter'?

Jens Juul Nielsen refererer her til, at Sikkerhedsstyrelsens børneagenter / kontrolkøbere instrueres til at forsøge at købe alkohol eller nikotin/tobaks-produkter, som de er for unge til at købe lovligt. Når det lykkes, står butikkerne til endda meget store bøder.

Dagligvarehandlen.dk har bedt Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse om at besvare en række spørgsmål omkring undersøgelsen fra  Epinion.
 
Tror du, at resultatet af undersøgelsen var faldet anderledes ud, hvis spørgsmålet havde lydt: 'Siden 1. juli 2024 har Sikkerhedsstyrelsen brugt unge kontrolkøbere - også kendt som 'børneagenter' - for at undersøge, om butikker sælger tobak til unge under 18 år. Hvad synes du om det?'?

- Nej, jeg mener ikke, at det har nogen stor betydning. Der har i månederne op til undersøgelsen været massiv medieomtale af indsatsen, og 'unge kontrolkøbere' er den mest brugte formulering.

Acceptabel ordlyd?

18 procent svarer 'Hverken eller / Ved ikke': Er det sandsynligt, at mange af de adspurgte er ubekendt med begrebet 'kontrolkøbere'  – og at de derfor svarer, at de synes godt om brugen af 'kontrolkøbere', fordi det lyder acceptabelt?  

- Det er helt normalt i den slags undersøgelser, at tre procent svarer 'ved ikke', og 15 procent har en neutral holdning til et nyt initiativ. Hvis de adspurgte er ubekendte med begrebet, så svarer de slet ikke på spørgsmålet.

Købmænd kalder brug af børneagenter/kontrolkøbere for 'ude af proportioner', kritiske jurister mener bl.a., at loven er i 'strid med sædvanlige retsprincipper', og HK Handel oplyser, at medlemmer føler sig 'utrygge, overvåget og behandlet som kriminelle': Når Kræftens Bekæmpelse bakker op om en stærkt kritiseret ordning, er der så ikke fare for, at organisationen mister opbakning fra mange medlemmer? 

- Tværtimod. Kræftens Bekæmpelse har ca. 400.000 medlemmer, og de forventer, at vi bekæmper rygning og kræft bedst muligt. Hidtil er aldersgrænserne ikke blevet overholdt i butikkerne, og det er mit indtryk, at der blandt medlemmerne er massiv utilfredshed med salg af tobak og nikotin til børn og unge.

Vil udfase tobak fra dagligvarehandlen

Du mener, at 'det massive antal overtrædelser bør få den konsekvens, at butikkernes salg af tobak ikke kan fortsætte som hidtil.' Kan du uddybe det: Hvordan mener I fra Kræftens Bekæmpelse, at salget af tobak skal foregå fremover?

- Vi ønsker at udfase tobak fra dagligvarehandlen, så tobak kun sælges i specialbutikker. Hvis dagligvarehandlen fortsat vil sælge tobak, så må de organisere det på en ny måde, som sikrer håndhævelse af aldersgrænser. De kan f.eks. kræve, at kunderne kun kan købe tobak ved hjælp af en app, hvor brugerens alder er verificeret med MitID. Det kan f.eks. foregå i en automat væk fra kassen, så det ikke forsinker det øvrige salg, mener Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.

Dagligvarehandlen.dk har også indhentet kommentarer til undersøgelsen fra Salling Group og Dagrofa.

Hårdhændet fremgangsmåde 

Morten Vestberg, kommunikationsdirektør i Dagrofa, siger:
 
- I første omgang er det vigtigt at understrege, at vi ikke er fortørnede over, at der kontrolleres. Vi er ærgerlige over fremgangsmåden, fordi vi hører om, hvordan medarbejdere ved kassen har oplevet det grænseoverskridende, når en person fra Sikkerhedsstyrelsen kommer til dem i forbindelse med, at de har begået en fejl. Den hårdhændede fremgangsmåde sætter sig i medarbejderen. Og så savner vi, at man ser på proportionerne. Bøderne ved forseelser er voldsomt store sammenlignet med andre forseelser, der bliver begået i samfundet, f.eks. butikstyveri, siger Morten Vestberg og tilføjer: 
 
- Vi er helt på linje med Kræftens Bekæmpelse. Selvfølgelig bør der ses på salget af tobak. Først og fremmest mener vi, at denne kontrol slet ikke bør ligge hos en medarbejder. Godkendelsen bør ligge i en elektronisk aldersverificering f.eks. i betalingskortet. Sådan en har vi sammen med vores brancheorganisation, De Samvirkende Købmænd, efterlyst i otte år. Det kunne også være med Mit-ID, siger kommunikationsdirektør Morten Vestberg fra Dagrofa.

'Hvis unge vil ryge, så ryger de'

Press consultant Christoffer Green Sørensen fra Salling Group leverer følgende respons på den nye undersøgelse fra Epinion:

- Vi har et ansvar for at efterspørge ID, men vi må desværre erkende, at vores kontrol ikke har været god nok, og det er meget beklageligt.

- Vi tvivler på metoden og brugen af kontrolkøbere/børneagenter, for hvis unge vil ryge, så ryger de. Problemet er født et andet sted end i dagligvarebranchen, og bør derfor løses et andet sted. Vi har selv peget på aldersverificering i betalingskortet som en konkret løsning, siger Christoffer Green Sørensen fra Salling Group.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062