23948sdkhjf

Prognose: Vækstmilliarder i dagligvarebutikker sprinter fra foodservice

Over de næste fem år vokser det totale fødevaremarked med 10 mia. kr. herhjemme, forudser Retail Institute Scandinavia.

Foodservice har for vane at slå dagligvarebutikkernes vækst med en pæn margin. Det var af gode grunde ikke tilfældet under de to coronaår 2020 og 2021.

Når Retail Institute Scandinavia tidligere har 'tændt det lange lys' og set 10 år ud i fremtiden har værditilvæksten i foodservice været mange milliarder foran dagligvarebutikkerne.

Sådan er det ikke denne gang i Retail Institute Scandinavias nye prognose, der modsat tidligere 'kun' rækker fem år ud i fremtiden til og med 2029. 

Her estimerer viden- og analysehuset, at det totale danske share of stomach-marked vil til 206 mia. kr. ekskl. moms over de næste fem år. Det svarer til en vækst på ca. 2 pct. om året.  

 - Vi tror på en moderat tilvækst på 10 mia. kr. i totalmarkedet drevet af befolkningstilvæksten, som ifølge Danmarks Statistiks fremskrivning er 0,8 pct., siger Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Hårdt arbejde forude

Ud af den samlede vækst på 10 mia. kr. vil dagligvarebutikkerne vokse med 5 mia. kr. til 116 mia. kr. ekskl. moms. I det tal indgår fødevarer og almindelige dagligvarer, men ikke nonfood, forbrugerelektronik, beklædning mv. som estimeres til 20 mia. kr. eller 15 pct. af dagligvarehandlens totale omsætning.

'Den igangværende restrukturering af branchen kan blive en enestående chance for at skabe realvækst i i dagligvaresektoren, der ellers historisk - bortset fra coronaårene - har tabt terræn til andre sektorer'.    

'Men den vækst kommer naturligvis ikke af sig selv - kun betydelig sortimentsinnovation, konceptudvikling, brancheglidning og perfekt eksekvering kan sikre, at kagen bages større', lyder det i prognosen.

Foodservicesektoren, der tæller restaurant, cafeer, kantiner mv., forventes kun en fremgang på tre mia. kr. til 64 mia. kr. ekskl. moms, ifølge prognosen. 

Fra juni 2023 til juli 2024 er omsætningen i foodservice steget med ca. 1 mia. kr. til 61 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på lidt over 3 pct. 

Ifølge Retail Institute Scandinavia skal den moderate vækstforventning for foodservice ses i lyset af, at branchen oplevede voldsom medvind efter corona.

To andre sektorer spås hver en fremgang på 1 mia. kr. over de næste fem år.

Det er convenience, der tæller 7-Eleven, kiosker og tankstationer, som forventes at have en samlet omsætning på 13 mia. kr. ekskl. moms i 2029, mens onlinehandel med dagligvarer spås en omsætning på 7 mia. kr. 



 

   
    

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046