23948sdkhjf

Analyse: Private labels fortsætter væksten

Både producenter og detailbranchen i Europa forventer øget salg af private labels i de kommende fem år.

En europæiske analyse lavet af SuveyLab for PLMA International pointerer, at selvom private labels allerede står for 39 pct af det europæiske dagligvaremarked, så forventes der yderligere vækst i de kommende fem år.

Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har tidligere til dagligvarehandlen.dk givet udtryk for, at hun også forventer et øget salg af private labels i Danmark. Det giver hun to grunde til.

– Der er to grunde til det. Den ene grund er, at supermarkederne bruger private label strategisk til at skabe differentiering på markedet. Vi har også set herhjemme, at der er flere af supermarkederne, der går massivt ind på private label og skaber private brands. Det vil sige, at de bruger private labels til at differentiere sig fra konkurrenterne i håbet om, at man får opbygget nogle stærke brands, som forbrugerne jo kun kan købe i ens egen kæde. Det er vigtigt for kæderne.

– Den anden grund er mere forbrugerrettet. En del private label har også en lavere pris end mærkevarerne, og derved har kunderne også et incitament til at købe private label, fordi de måske ikke oplever en øget kvalitet hos mærkevaren i forhold til den meromkostning, der er ved at vælge mærkevaren.

Positive forventninger hos Coop

Hos Coop er forventninger også positive, siger Michael Rahbek, chef for Coops egne varemærker.

- I Coop forventer vi stadig en positiv udvikling for vores egne varemærker, med speciel fokus på Änglamark, Irma og vores Coop serie. Dermed rammer vi også både forskellige prissegmenter og de forskellige behov danskerne har på alle ugens dage.

- Især Irma forventer vi os mere af fremadrettet, men også en forventelig større efterspørgsmål efter flere økologiske fødevarer i vores Änglamark serie, ligesom danskerne også er glade for husholdning og rengøringsprodukter uden parfume mm.

I en undersøgelse foretaget af Retail Institute Scandinavia i 2023 ligger Coops mærke Ânglamark helt i toppen med 73 pct af forbrugerne, der kender mærket og 42 pct har købt det. Og generelt lå Coop højt.

- Med fire af de seks bedst placerede mærker blandt alle kæders private labels kommer Coop i Danmark flot ud af denne analyse, skrev informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop på Linkedin.

Udfordringer for private labels

Analysen peger også på udfordringer for private labels især i forhold til at sikre kvaliteten af råvarer, mangel på kvalificeret arbejdskraft og forsyningssikkerheden. For at imødekomme disse udfordringer bliver det samme private label produkt sommetider produceret af flere forskellige producenter. Også hos Coop er der fokus på forsyningssikkerheden og skærpede krav til leverandørerne.

- Overordnet set har vi et bredt udvalg af leverandør som vi arbejder tæt sammen med. Afhængig af hvilken type af vare kan der være tale om at benytte flere leverandører til levering af varerne, for netop også  at tilsikre forsyningssikkerhed. Uanset hvilken leverandør der er tale om, er de alle underlagt vores skærpede produktkrav, som vi har til vores leverandører, når de leverer til vores serier.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078