Topchef ser gode vækstmuligheder for Føtex
Salling Groups vækstambitioner er tårnhøje. I den nye forretningsstrategi 'Aspire 28' er koncernens sigte, at omsætningen skal øges fra 70 i 2023 til 100 mia. kr. om blot fire år.
En stor bid af væksten vil Salling Group hente i udlandet. Her er målet f.eks. 1000 Netto-butikker i Polen mod ca. 650 i dag, mens alle tyske Netto-butikker skal opgraderes.
Samtidig har Salling Group annonceret markante opkøb og fusioner på det europæiske marked i strategiperioden.
I dag henter Salling Group ca. 50 af 70 mia. kr. på det danske marked, og her ser Salling Group fortsat gode vækstmuligheder - ikke kun for Netto.
- Vi kommer til at ekspandere, og det bliver ikke kun Netto. Det er vigtigt at sige. Jeg tror, Føtex kan tilbyde kunderne noget andet. Og med den bredde og størrelse, vi har, skal vi passe på, at vi ikke kun står på et ben. Dér skal vi have bredden i vores portefølje. Det er det, jeg mener, der gør Salling Group stærk, siger Anders Hagh og uddyber:
- En del af de 35 butikker, vi overtager fra Coop, bliver Føtex-butikker. Så jeg ser stadigvæk rigeligt med plads til flere Føtex. Føtex har mange ben. Det er alt lige fra en 3000 kvm butik i Husum til en mindre Føtex Food, der ligger på Esplanaden i København, der har knap 200 kvm. Føtex er lidt en harmonika, der kan passe ind mange steder, siger Anders Hagh, der også peger på, at den nye kamerabetjente Go-butik på Trøjborg i Aarhus er åbnet under Føtex.
Føtex driver i dag 109 butikker. Størstedelen som varehuse, men også en del som mindre Food-butikker i storbyerne. Samtidig tester kæden Føtex Go-konceptet i Aarhus.
Direktør: mere end én dagligvarebutik
I sidste uge havde Føtex-direktør Morten Møberg samlet over 400 kollegaer til en gennemgang af kædens nye strategi 'Føtex for fremtiden'.
- Føtex skal være mere end blot en dagligvarebutik. Vi vil være en del af vores kunders liv. Vi vil være deres partner i en travl og kompleks hverdag. Eller sagt på en anden måde – vi vil være det sted, hvor kunderne finder 'Det, de søger'. Og det handler om mere end gode priser. Vi stiller i fremtiden endnu skarpere på vores store udvalg og retter kikkerten mod måltidsinspiration og sunde vaner, lyder det fra Morten Møberg på Linkedin.
Han fortæller, at kunderne kan opleve flere nye tiltag, når Føtex Kokkedal genåbner den 21. november, der skal gøre det lettere, mere inspirerende og sundere at være kunde.