23948sdkhjf

Fra producentansvar til kørselsafgift: Det forventer direktør af 2025

2025 bliver et spændende og travlt år hos brancheorganisation. Branchedirektør formoder, at der kommer fødevareinflation, som kan få betydning for mærkevarerne

2025 byder på flere nye regler for bl.a. genbrug af emballage, kørselsafgift, lønstigninger og prisstigninger på råvarer. Det vil alt sammen påvirke værdikæden og dermed formodentlig betyde højere priser på fødevarer og alle øvrige FMCG produkter.

Det kan få større betydning for, hvordan danskerne handler i butikkerne, og dermed kan det presse mærkevarerne yderligere.

Det mener i hvert fald Leif Nielsen, adm. direktør i Mærkevareleverandørerne (MLDK), og det er overskrifterne, når han fortæller om sine forventninger til 2025, og hvad der vil komme til at fylde mest i hans arbejdskalender det kommende år.

For det er ikke så få regler, som træder i kraft næste år, og det skal brancheorganisationen hjælpe medlemmerne med at finde rundt i.

- Jeg har netop set inflationstallene, og der er stigning på fødevarepriser. Men de kan nemt komme til at stige mere, for i 2025 kommer der transportafgift, engangsplastikdirektivet, udvidet producentansvar, og lønstigning. Så der kommer et omkostningspres, siger Leif Nielsen til RetailNews.

Han fortæller bl.a. om producentansvaret, som betyder at virksomhederne bliver pålagt særlige økonomisk miljøansvar for de emballageprodukter som de sætter på markedet. Der bliver også fra 1. januar 2025 indført kørselsafgift for lastbiler på 12 ton, som gør, at det bliver dyrere at transportere varerne. Der kommer også lønstigninger hos produktionsmedarbejderne.

Prisstigninger i hele værdikæden

- Vi vil også hjælpe vores medlemmer med at håndtere alle de her opgaver, som er på vej. Der er også mange andre lovgivninger på vej.

Men er også andet, som formodentlig kommer til at få betydning for fødevarepriserne i butikkerne. Direktøren forventer nemlig også råvarestigninger, både i det kommende år, men også på længere sigt.

- Klodens efterspørgsel vokser. Flere dele af verden bliver rigere. Men lige så stille og roligt vokser usikkerheden for dyrkning af rigtig mange ting. Der kommer flere og flere situationer med mangel på råvarer. Kaffe og andet er varer, hvor man ikke bare kan dyrke en ny plante med det samme. Derfor tager det længere tid, og det skal værdikæden også forholde sig til, siger han og fortsætter:

- Med alle de udefrakommende faktorer kan vi ikke lande en inflation på 2 pct. Det bliver nemt højere, og det er en udfordring. Sådan er det altid, når varerne bliver dyrere, så kan forbrugernes adfærd godt blive en udfordring for mærkevarerne.

Derfor vil han også være opmærksom på, hvordan dagligvarebutikkerne kommer til at håndtere de stigende priser samt hvordan samspillet mellem private label-varerne og mærkevarerne bliver.

Konkurrencen på markedet skal også have eftersyn

Direktøren har nemlig også planer om at kigge nærmere på konkurrencen i dagligvarebutikkerne, da private label i højere grad presser mærkevarerne, især når der er inflation, og direktøren peger på, at der kan være en ulige konkurrence.

- Jeg kommer til at kigge ind på den her dobbeltrolle, som handelen har, når de både sælger sammenlignelige egen produceret Private label varer, og også sælger en mærkevarer. Hvordan fungerer det egentlig i forhold til konkurrencen? Det kan være problematisk, siger han.

Leif Nielsen mener dog, at mærkevarerne fortsat har en vigtig plads på butikshylderne:

- Mærkevarerne er til salg i alle frie salgskanaler på kryds af dagligvarebutikkerne. De har også et kendskab hos forbrugerne, som giver tillid. Derfor ser jeg, at mærkevarerne fortsat har en stor rolle fremadrettet, men de kunne også sagtens spille en rolle på anden vis end de gør i dag som voldsomme kampagnevarer, men det er op til kæderne selv. Jeg tror mærkevarerne både kan styrke kædernes indtjening og forbrugernes nytteværdi af indkøb, hvis mærkevarerne får lov at spille en større rollen end blot at være trafikskaber i butikkerne.

Hektisk start

Leif Nielsen overtog direktørstolen i MLDK i oktober i år, og derfor har de første måneder også allerede budt på en hel del.

- Den første tid har været hektisk og rigtig spændende. Det er en enormt spændende tid at komme ind i branchen på. Selvom det ser ud til, at man gør det samme, som man altid har gjort, er der store ændringer i forbrugeradfærd osv.

Den første tid har især gået med at lære kunderne og medlemmer at kende, fortæller han:

- Jeg har besøgt en hel del kunder i detail, og jeg glæder mig rigtig meget til samarbejdet. Jeg synes også, at jeg er blevet vel modtaget i medlemskredsen og ser frem til at hjælpe dem med de interesser, de skal have varetaget.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109