23948sdkhjf

Dagrofa-topchef sætter tal på butiks-ambitioner

Dagrofa vil vokse, og en del af væksten skal komme fra åbning af nye butikker

I Dagrofas nye og netop offentliggjorte strategi er målet klart: Koncernen vil vinde mere af markedet. 

Det betyder blandt andet, at der skal investeres massivt, og en del af investeringerne bliver i butiksåbninger. Bliv klogere på strategien her. 

I seneste strategiperiode har Dagrofa åbnet "netto 23" butikker, fortæller koncernchef Tomas Pietrangeli til Retailnews, og ambitionen er at åbne mere end det i den kommende strategiperiode fra årsskiftet frem til slutningen af 2027. Det helt konkrete tal kan topchefen dog ikke komme ind på endnu, da det afhænger af flere faktorer.  

Flere små butiksåbninger

De mere end netto 23 butiksåbninger de kommende tre år fordeler sig på koncernens kæder Meny, Spar og Min Købmand, men nogle kommer der flere af end andre.

- De spiller forskellige roller og har forskellige placeringspotentialer. Derfor bruger vi alle tre butikskæder aktivt og har vækstpotentiale på alle tre. Når det er sagt, er det en væsentligt større investering at åbne en Meny, da det er en større butik og anlæg. Derfor vil der åbne et større antal af de mindre butikker end større butikker. Men det er ikke et tegn på vores ambitionsniveau, men det er en refleksion af, at det er lidt dyrere og sværere.

I forhold til placeringer fortæller koncernchefen, at der er kigges på hele landet, men han løfter sløret for én af placeringerne, som Meny lurer på:

- Vi kigger meget detaljeret på Danmarkskortet på byområder, og det gør vi på alle tre butiksformater. Vi laver en white-spot-analyse, og ser på hvor kundegrundlaget er der, men hvor der f.eks. ikke er en Meny i dag.

- Vejle kunne være et godt eksempel på det. Vi ved, at kundegrundlaget er der, og at der er stor efterspørgsel efter Meny, men vi er ikke repræsenteret. De områder er der heldigvis rigtig mange af, og det er også et indikativ på, at der er rigtig mange gode muligheder i Danmark for alle tre butiksformater.

Målsætninger i Gro’27:

  • Vil øge markedsandele og vækste hurtigere end de andre i detail og foodservice 
  • Driftsindtjeningen skal nå over over 600 mio. kr. i 2027 
  • Meny skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand 
  • Dagrofa Foodservice skal vinde over 2.000 flere restaurationskunder 
  • Vil opfattes af danskerne som bedst på økologi, det lokale og danske kvalitetsvarer 
  • Skabe mere indtjening til de selvstændige købmænd 
  • Flere butikker og modernisering af eksisterende butikker 
  • Vil have Danmarks mest innovative og nemme måltidsløsninger 
  • Aarstiderne skal være kommerciel løftestang i både detail og foodservice

Kilde: Dagrofa

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094