Når julen er overstået, bytter flest denne gave
Du kan lægge meget tanke bag gaven, du placerer under juletræet. Og modtageren kan se nok så glad ud, når den pakkes ud.
Alligevel risikerer du, at gaven byttes ved første lejlighed. For en million danskere bytter mindst én julegave. Dansk Erhverv undersøgte danskernes byttevaner oven på julen 2022.
Hvis mønstrene gentager sig, kan det bruges til at forudse vanerne i år.
Danskerne køber julegaver for omkring 8,5 milliarder kroner, lyder det fra Dansk Erhverv. Mellem 4 til 5 procent af alle gaverne bliver byttet.
Det betyder, at der byttes julegaver for omkring 400 millioner kroner. 85 procent af dem, der byttede julegaver fra julen 2022, gjorde det i en fysisk butik. Heraf brugte 46 procent pengene i samme butik, mens yderligere 25 procent fik et tilgodebevis.
Mulighederne for at returnere
Hvis de ingen kvittering havde på købet, var det formentlig også de eneste to muligheder, de havde.
For returnerer du en gave med henblik på at få pengene retur, skal du ofte have kvitteringen med. De forhold bestemmer butikken selv.
Har du derimod givet et elektronisk gavekort i julegave, kan modtageren forlange at få pengene udbetalt.
Faktisk også op til et helt år efter tidsfristen for gavekortet er udløbet.
Der kan dog opkræves et gebyr ved udbetalingen, der bliver trukket fra beløbet.
Er gavekortet ikke elektronisk, kan modtageren som udgangspunkt ikke forlange at få pengene retur.
Men fysiske gavekort kan også være elektroniske, hvis gavekortet kan aflæses elektronisk – for eksempel via stregkode eller indtastning på nettet.
Den mest byttede gavetype
Når du så køber julegaver, skal du sigte udenom tøjbutikker – hvis du altså vil undgå sandsynligheden for, at gaven bliver byttet.
For tøj er med længder den type gave, der bliver byttet flest af. 47 procent svarede i Dansk Erhvervs undersøgelse, at de havde byttet en tøjgave.
Året før lå antallet på 46 procent. Igen med stor distance til nummer to på listen.
- Tøj må forventes at lægge en stor distance til de andre kategorier, særligt fordi det er en populær gave, samt det kan være svært at finde gaver, som rammer den rigtige størrelse, lyder det i undersøgelsen.
På de efterfølgende pladser kommer boligtilbehør med 18 procent og personlig pleje med 12 procent.