23948sdkhjf

10 konkrete tiltag mod identitetstyveri

Problemet med identitetstyveri rammer både forbrugere og butikker. En løsning kræver en indsats fra flere sider.
Dansk Erhverv opfordrer til at få gjort noget ved problemet med indførelse af 10 konkrete tiltag.

TV-Avisen bragte mandag aften et indslag om identitetstyveri. Identitetstyveri, og den svindel der følger med, er et problem for både forbrugere og virksomheder.

Identitetstyveri rammer både forbrugere og virksomheder
Hvis svindlen lykkes, ender regningen hos virksomhederne, og de har derfor den samme interesse som forbrugerne i at undgå fænomenet. Selvom problemet formentlig ikke er så stort i antal, er der nogle meget ”professionelle” svindlere, der svindler for store beløb – og det er meget ubehageligt for dem, det rammer.

Stor indsats mod svindel med ID- og kreditkort
Butikkerne gør i dag allerede en stor indsats for at sikre, at svindel med ID kort eller kreditkort ikke finder sted. Når butikkerne formidler forbrugslån, har de en række procedurer, de gennemgår, inden de giver lånet. Procedurerne skal sikre, at folk er dem, de udgiver sig for. I forhold til at sikre personens identitet vil butikkerne bede kunden om billede-ID (pas, kørekort eller opholdstilladelse) og en eventuel lønseddel. Ofte skal kunden vise et yderligere ID, og i nogle tilfælde skal de svare på kontrolspørgsmål. Når det gælder kreditvurdering, tjekker butikkerne, om forbrugerne er registreret hos RKI eller Kredit Status.

Brug for indsat fra flere parter
- Der er findes ikke én let løsning på problemet med identitetstyveri. Der er brug for en indsats fra flere parter. Vi mener, at man skal fokusere på forebyggende initiativer og ikke vente på, at forbrydelsen er sket og fokusere på det opklarende arbejde, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

Hurtigere information om snyd til butikkerne
- På den korte bane ville det hjælpe meget, hvis butikkerne kunne se, om et pas, kørekort eller sygesikringskort var stjålet. Det ville også hjælpe, hvis de blev informeret med det samme, når et betalingskort var spærret. I dag kan det tage op til en uge, og i den tid kan kortet blive misbrugt, og butikkerne hænger på regningen, fortsætter hun.

Identitetstyveri rammer ikke kun butikker, men også offentlige instanser. Dansk Erhverv har samlet nogle konkrete forslag, der kunne være med til at dæmme op for problemet.

Dansk Erhvervs forslag til indsatsområder:

1. Undersøgelse af problemets omfang og metoder
Der er brug for at identificere omfanget af identitetstyverier og de metoder, som anvendes.

2. Stjålne ID-kort skal kunne spærres i CPR-registret
I dag opfordres personer, der har været udsat for identitetstyveri, til at henvende sig til deres kommune for at få registreret det i CPR-registret. Rådet kan blandt andet findes på borger.dk og på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Problemet er, at kommunerne reelt ikke kan foretage en sådan registrering.

3. Adgang til oversigt over stjålne ID-kort
Det skal ikke kun være muligt at registrere personlige ID-kort stjålet – butikkerne skal også have adgang til at kunne se det, når de kontrollerer kundens identitet i CPR-registret.

4. Mere sikre ID-kort der ikke er så lette at forfalske
Danske kørekort er lette at forfalske, og det nyder svindlere godt af. Der bør indføres et billede ID kort med chip og biometriske oplysninger (som fingeraftryk) og irisgenkendelse, som ikke kan forfalskes. I Sverige og et stort antal andre lande, har de sådanne ID kort.

5. Adgang til oversigt over spærrede betalingskort
Butikkerne skal med det samme have at vide, om et kreditkort er stjålet eller spærret. I dag kan der gå op til en uge, før kortudstederne giver informationerne videre til butikkerne. I det tidsrum kan kortet misbruges, og butikkerne hæfter for misbruget.

6. Registrere sig selv i RKI og Kreditstatus
Hvis en forbruger har fået stjålet sine kort og frygter misbrug, skal de selv kunne registrere sig i RKI og KreditStatus således, at der ikke må optages nye lån i deres navn.

7. Netbutikker: Skærpede krav til aflevering af pakker
Netbutikker har ikke den fysiske kontakt til kunderne og kan se, om billedet på ID-kortet passer med personen. Netbutikkerne må derfor stole på, at den adresse, der fremgår af CPR-registret er korrekt. Men her har der været eksempler på, at fremmede har taget imod pakkerne ude foran hoveddøren. Der bør derfor undersøges, om der kan stilles skrappere krav til aflevering af pakker.

8. Øget fokus fra politiets side
Der er behov for, at politiet prioriterer denne type kriminalitet.

9. Butikkerne skal have mulighed for at tjekke identitet hos udenlandske kunder
Det er svært for danske butikker at tjekke identiteten hos udenlandske kunder, ikke mindst ved nethandel. Den danske regering og EU ønsker at fordoble den grænseoverskridende e-handel, og her er der brug for at give butikkerne adgang til nogle systemer, så de kan sikre sig mod svindel.

10. Mulighed for at få nyt CPR-nummer
Regeringen har fremsat et lovforslag, der giver mulighed for at få et nyt CPR-nummer, hvis man har været udsat for identitetstyveri. Dansk Erhverv støtter, at borgerne får den mulighed. Det er dog et meget drastisk skridt for den enkelte og først aktuelt, når skaden er sket. Vi ser derfor hellere, at man forebygger.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094