23948sdkhjf

Stark-direktør efter milliardtab: - Vi fortsætter med at købe op

En milliardlussing er ikke noget, der sætter en stopper for opkøbslysten hos landets største trælastkæde. Timingen skal dog være rigtig, understreger direktøren, der afventer, at bunden er nået

Midt i november offentliggjorde Stark Group sit første underskud, siden landets største trælasthandel i 2021 blev overtaget af CVC Capital Partners.

Der skal imidlertid mere end et milliardtab til at få koncernchef Søren P. Olesen til at ryste på hånden.

- Vi er jo på en vækstrejse, som vi kører benhårdt på med. Og vores robusthed viser sig ved, at vi kan vækste også i svære tider, siger Stark Group-direktøren med henvisning til toplinjen, der er vokset fra 55,2 til 57,9 mia. kr.

Vores robusthed viser sig ved, at vi kan vækste også i svære tider Søren P. Olesen, koncernchef i Stark Group.

Tysk tilbagegang og britisk turnaround

Ligeledes fremhæver han driftsresultatet, der trods et fald på 18,4 pct har holdt sig i sort og lander på 2,77 mia. kr., hvilket Søren P. Olesen kategoriserer som tilfredsstillende i et marked, der har været ramt af markant modvind.

- Og det er det, vi bliver målt på. Der er nettoresultatet ikke et, vi kigger så meget på, for det kan svinge meget eksempelvis i forbindelse med opkøb, lyder det.

At året endte med et nettotab på 1,5 mia. kr., tilskriver direktøren dels de svære markedsforhold i blandt andet Tyskland, hvor markedet det seneste halvandet år er gået tilbage med mere end 20 pct. Ligeledes er der investeret tungt i den britiske forretning, som Stark Group i februar 2023 overtog i koncernens hidtil største milliardhandel.

- Her har vi valgt at investere 500 millioner i en turnaround. Blandt andet har vi lukket en række forretninger, der ikke gav mening at drive videre, ligesom vi har solgt en del af de 700 bygninger, vi overtog med handlen, fortæller Søren P. Olesen.

Fortsat opkøbsappetit

Stark Group er de seneste år vokset eksplosivt, og siden 2020 har trælastgiganten overtaget 31 virksomheder og gjort markante indtog i blandt andet Tyskland, Storbritannien og Østrig.

Således kan koncernen nu kalde sig tysk markedsleder, mens tilstedeværelsen i både Østrig og Storbritannien kvalificerer til en plads som markedets nummer to, men ifølge Søren P. Olesen er der stadig god plads at vokse på.

- Det er nogle mindre konsoliderede markeder, end vi ser i Norden. I Tyskland har vi en andel på en otte-ti procent, mens markedsandelen i England er på en 13-14 procent, hvorimod vi i Norden er ved at være i mål med, hvad der er muligt for os at lave af opkøb, siger Søren P. Olesen med henvisning til den konkurrencelovgivning, mastodonten er stødt mod under de mere hjemlige himmelstrøg.

Både ude og hjemme vurderer han dog, at der fortsat er vækstmuligheder.

- I Danmark må vi gå efter den organiske vækst, og på tværs af Norden har vi det seneste år åbnet 15 nye anlæg, blandt andet er stort distributionscenter i Sverige, så her investerer vi også ret massivt, siger Stark Group-direktøren.

At nye markedsindtog kan komme på tale, vil Søren P. Olesen heller ikke udelukke, og han understreger, at strategien fortsat lyder på ekspansion.

- Vi er er akkvisitiv virksomhed, så vi fortsætter med at købe op - men man skal ikke købe i et nedadgående marked, medmindre prisen er rimelig attraktiv. Så er det bedre at vente, til bunden er ramt, og så tage turen med op, lyder det.

Lys forude

Præcis hvornår den bund er ramt, vil Søren P. Olesen nødigt spå om, men han ser positive takter i både Norden og Storbritannien.

- I Norden er vi volumenmæssigt på vej op, og vores forretning i England er også i god gænge, mens det i Tyskland er lidt af et waiting game. Her ser vi en regering, der har svært ved at træffe beslutninger, og en rente, der skal ned, så kunder og bygherrer får råd til at bygge igen, forklarer han.

I Norden er vi volumenmæssigt på vej op, og vores forretning i England er også i god gænge, mens det i Tyskland er lidt af et waiting game. Søren P. Olesen, koncernchef i Stark Group.

Tager han de lidt mere langsigtede briller på, er han dog ikke i tvivl om, at der på tværs af markeder er gode forretningsmuligheder i den kommende årrække.

- Inden for de næste to til fire år kommer vi til at se en rimelig kraftig vækst inden for bæredygtig renovering især i Norden. I England presser regeringen på for at der skal bygges 1,5 millioner nye boliger, og i Tyskland er der mangel på 1,2 millioner boliger. Så vi ser et ophobet behov, som tegner godt for de kommende år, lyder det.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047