23948sdkhjf

Her er den type butik, som kan redde center i krise

Bestemt type butik kan sikre det daglige kundeflow, mener ekspert - en anden er lidt mere nuanceret

Det kan være endog særdeles vanskeligt at drive et shoppingcenter med god økonomi. Og det har det været for Shoppen, som ligger nabo til Aalborg Storcenter i City Syd.

For nylig kunne der fortælles om shoppingcenteret Shoppen i City Syd, Aalborg, der i en årrække har været i krise - ikke kan få alle butiksarealer lejet ud og dermed har haft en anstrengt økonomi.

Nu arbejdes der så på en plan, der skal sikre de nødvendige kunder og dermed centerets overlevelse på den lange bane.

Og den plan indeholder en ide om at trække butikker til.

Og en af dem skal være en dagligvarebutik. Ikke nok med det - det skal være en discountbutik.

Nogenlunde så præcist udtrykker direktør Dorte Wimmer fra Retail Institute sig, når hun bliver spurgt om, hvad der kan være med til at skabe den nødvendige kundetrafik i et shoppingcenter.

Retail Institute har i de seneste mange år holdt øje med den danske dagligvarehandel og beskrevet op- og nedture i branchen.

- Det er ikke sikkert, at en dagligvarebutik kan redde et skrantende shoppingcenter, men det som en dagligvarebutik kan, det er at skabe et dagligt flow af kunder, fordi vi danskere typisk handler dagligvarer tre til fire gange om ugen. Vi er meget frekvente i dagligvarebutikkerne, og derved kommer der en naturlig kundestrøm ind i centeret, fastslår Dorte Wimmer.

Det er i den forbindelse meget afgørende, hvad slags dagligvarebutik vi taler om.

- Der er nogle butikker, vi kommer i oftere end andre. Det skal være en discountbutik, især når der ligger et Bilka lige ved siden af - Bilka dækker jo hele spekteret af varer, så discount er det vigtige her. Det er også discountbutikkerne, der vækster i øjeblikket, og de har næsten halvdelen af markedet, siger Dorte Wimmer.

Når der tales discount i denne sammenhæng, er det Rema 1000, Netto, 365 discount og Lidl-butikker, der ligger lige for.

Koncentration af butikker

Hos Cowi, der er et uvildigt rådgivende ingeniørfirma, som rådgiver om bl.a. detailhandel for både kommuner, developpere, storcentre og dagligvarekæder, giver ekspert i kommercielt byliv Louise Tarp et lidt mere nuanceret billede af shoppingcentre og deres muligheder.

- Det er klart, at en dagligvarebutik giver en mere daglig kundestrøm til et center. Men normalt køber folk faktisk deres dagligvarer så tæt på, hvor de bor, som muligt. Det viser erfaringerne. Derfor er det vigtige koncentrationen og kombinationen af butikker, som er en fordel for kunderne, og som gør, at folk bliver trukket til for eksempel City Syd i Aalborg. Dermed kan butikkerne udnytte den synergi, der er, lyder det fra Louise Tarp.

Og det er da også derfor, mange byer gerne vil have dagligvarebutikkerne nær på eller i bymidten, fordi det giver den daglige kundestrøm. Andre typer butikker besøger man ikke nødvendigvis dagligt.

En del af købene i en dagligvarebutik i et shoppingcenter vil typisk være såkaldte suppleringskøb.

- Kunder, der alligevel er i området, og som køber enkelte små indkøb som for eksempel en liter mælk og to colaer eller et pølsehorn, og så kan købet meget vel blive lagt i en dagligvarebutik i et center, forklarer rådgiveren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063