Forbrugerpessimisme preller af på Pandora: Sælger 11 procent mere
Selv om forbrugerne stadig er ramt af inflationschokket og er tilbageholdende med for alvor at begynde at bruge penge, så mærker man det ikke hos Pandora.
Den danske smykkeproducent har fremlagt regnskab for tredje kvartal, og det viser en vækst i omsætningen på 11 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
- Vi er meget tilfredse med vores stærke resultater i dette kvartal, særligt i lyset af det nuværende makroøkonomiske bagtæppe, siger Pandoras administrerende direktør, Alexander Lacik, i en kommentar til regnskabet.
Syv af de 12 procents vækst stammer fra øget salg i eksisterende butikker, mens nyåbnede butikker stod for en vækst på 5 procent.
Til gengæld betød udløb af aftaler med tredjepartsforhandlere, at omsætningen faldt med én procent.
Mens salget i Europa kun voksede med fire procent, leverede de amerikanske butikker en vækst på seks procent.
Til gengæld faldt omsætningen i Kina med 33 procent, blandt andet som følge af en reduceret markedsføringsindsats.
Pandora omsatte i alt for 6,1 milliard kroner i kvartalet, hvilket er rekord. Driftsresultatet voksede samtidig fra 920 millioner kroner til 980 millioner kroner.
På bundlinjen finder man et resultat efter skat på 595 millioner kroner. Det er en forbedring på 52 millioner kroner i forhold til sammenligningskvartalet.
De pæne tal får Pandoras ledelse til at hæve forventningerne til omsætningsvæksten i det samlede 2024-regnskab.
Tidligere lød forventningen, at omsætningen ville vokse mellem 9 og 12 procent, men nu snævres spændet ind til mellem 11 og 12 procent.
/ritzau/