23948sdkhjf

2 millioner bilister har købt hans produkt. For fire år siden var succesen ved at tage livet af livsværket

Freddy Sørensen måtte gentænke hele familiens forretning, hvis den skulle overleve. I dag har firmaet, der begyndte i en kælder i Hasseris Enge, rundet kunde nummer 300.000

For fem år siden var Freddy Sørensens virksomhed tæt på at sejre sig til døde.

800.000 danskere havde købt hans opfindelse - en trafikalarm, der via bluetooth advarer om ulykker og fotofælder.

På tre år havde Freddy Sørensen og hans team i Saphe tjent 60 millioner kroner.

Men der var et problem.

De solgte alarmer ville holde i rigtig mange år. Dermed var det bare et spørgsmål om tid, før forretningsgrundlaget var væk.

Freddy Sørensen og hustruen Inger-Marie, der er meddirektør i firmaet, lagde hovederne i blød. Og satsede.

I 2020 besluttede ægteparret sammen med bestyrelsen at ændre Saphe fra et fysisk produkt til en rendyrket abonnementsservice.

"Det kan vi ikke sælge"

En beslutning, som mødte stor skepsis.

- Der var en tvivl blandt medarbejderne, og da vi præsenterede idéen for vores forhandlere, sagde de "det kan vi ikke sælge", og kunderne ville bare have det gamle Saphe, siger Freddy Sørensen.

Men han og hustruen holdt fast og investerede massivt.

Siden 2020 har de brugt omkring 100 mio. kr. på udviklingen af abonnementsløsningen Saphe Premium.

Og tvivlen er efterhånden gjort til skamme.

I skrivende stund har 320.000 bilister et abonnement hos Saphe. Og siden begyndelsen for snart ti år siden har 2 millioner bilister - hovedparten danske - købt selskabets alarm.

Det seneste år er kundebasen vokset med cirka 10.000 abonnenter om måneden.

Og efter to år med først røde tal og siden et beskedent overskud kan Saphe nu begynde at høste frugterne af de store ændringer.

Et nyt regnskab for det skæve regnskabsår, der sluttede 1. juli i år, viser et overskud på 3,5 mio. kr.

- Der er ingen tvivl om, at vi tog den rigtige beslutning i 2020. Nu har vi fået skabt fundamentet for en sund virksomhed, siger Freddy Sørensen.

De seneste par år har Saphe koncentreret sig om at udvikle og forfine en fartassistent, der giver bilisten besked, når fartgrænsen overskrides.

Hvor mange abonnenter, virksomheden kan få, tør Freddy Sørensen ikke spå om.

Men indtil videre har selskabet kun kradset i overfladen, vurderer han.

- Vi sidder i cirka 10 procent af de danske biler. Så alene herhjemme er der jo plads til en stor vækst. Vi har også introduceret vores abonnementsservice i Tyskland og England og senest i Norge, hvor vi netop har fået hjemmeside og en forhandlerkæde på plads. Der er god respons, siger Freddy Sørensen.

Abonnenterne udgør et "community", der løbende deler data om den trafik, de møder. Lige fra ændrede fartgrænser til fotovogne, ulykker og kødannelse.

- Hvis vi skulle have ti biler, der kørte rundt og kontrollerede, om fartgrænserne er ændret, ville vores abonnement blive meget dyrere. Så er det bedre at udnytte alle de brugere, vi har ude i trafikken - og give dem nogle gode værktøjer til at rapportere om det, de møder, siger Freddy Sørensen.

Begyndte i kælderen

Men selvom det er lykkedes at få skabt en mere levedygtig forretning, kan Saphe "ikke bare læne sig tilbage".

Selskabet sælger sin device til kunderne med et tab, men med den forventning, at de vil tjene penge på kunden på sigt.

- Vi er ikke så sårbare som før. Vi skal ikke starte forfra hver måned og nå et bestemt salgsmål for at holde vores forretning kørende. Omvendt skal vi hele tiden gøre os fortjent til at beholde kunderne. De forventer mere af vores produkt til 25 kr. om måneden, end de gør af deres nye bil til 500.000 kr.

- Bilen har de betalt, og den kan jo køre. Vi skal være pålidelige, og vi skal blive ved med at være relevante, siger Freddy Sørensen.

Han stiftede selskabet i 2015 hjemme i familiens villa i Hasseris Enge.

De første par år havde Saphe lager i kælderen, og datteren Nikoline pakkede alle ordrer, mens sønnen Emil kom med idéer til markedsføring.

Et par år senere gik hustruen Inger-Marie, der er uddannet sygeplejerske, fuld tid i firmaet.

Siden har ægteparret drevet virksomheden sammen fra hver sin direktørstol.

- Inger-Marie kigger meget på, at personalet har det godt, og at vi har det rigtige personale. Jeg kigger på, at vores trafikalarm har det godt, og at vi får lavet de rigtige produkter. Jeg er teknik, og hun er mennesker, siger Freddy Sørensen.

Ægteparret og deres to børn ejer Saphe gennem familiens fælles holdingselskab.

Særligt de første år fik de mange henvendelser fra virksomhedsmæglere, der tilbød at hjælpe med at finde en køber.

Det takkede familien pænt nej til, og de har fortsat ikke aktuelle planer om at sælge.

- Det hører man tit virksomhedsejere sige, og så lige pludselig har de solgt. Alle er vel til salg for den rette pris. Men lige nu er vores fokus på at skabe en forretning, der giver en god økonomisk tryghed. Vi er ved at være der, men så skal vi jo have tjent vores investering hjem. Og det tager nogle år, siger Freddy Sørensen.

En ny virksomhed

I dag skal alle nye biler, der sælges i EU, have indbygget en intelligent fartbegrænser. Det er et lovkrav. En stor del af de nyere biler på markedet har også kameraer, der læser færdselstavler.

Med det kunne man tænke, at Saphe inden længe risikerer at blive overhalet indenom. Men Freddy Sørensen er ikke bekymret.

- Bilernes kameraer læser kun skiltene rigtigt i cirka halvdelen af tilfældene. Og det er ikke fordi, kameraerne er dårlige, men fordi skiltningen ofte er mangelfuld. Vores store styrke er, at vi bygger et niveau ovenpå de tilgængelige data med vores fællesskab af bilister, der løbende rapporterer ind fra trafikken.

- Det betyder ikke, at vi er fejlfrie, for det kan vi umuligt blive. Der er 75.000 km vej i Danmark, og cirka 10 procent af vejene skifter fartgrænse hvert år, uden at kommunerne registrerer det nogen steder. Men vi har et rigtig højt niveau, siger Freddy Sørensen.

Hvor Saphe er om ti år, tør han ikke spå om.

- Vi er stadig en ny virksomhed med en ny teknologi, og tingene går stærkt. Der sker så mange ting med bilerne. Vi håber, at vi også har en plads om ti år. Men det bliver helt sikkert ikke med det samme, som vi laver i dag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078