23948sdkhjf

Arkitekt skal skabe liv i bymidte: Nytænkte dagligvarebutikker er nøglen

Bymidter bliver mere øde. Især dagligvarebutikker kan være nøglen til at få liv i dem igen, påpeger arkitekt. Han er blevet hyret til at undersøge, hvordan der igen skal komme liv i de døende bymidter

Butikkerne lukker i alarmerende tempo i danske bymidter. Men kan særligt én aktør være nøglen til at stoppe blødningen?

Ifølge arkitekt Esben Colding Broe kan svaret godt være et ja.

Han har svært ved at se fremtiden for bymidterne, hvis ikke lige netop denne ene bestemte aktør kommer med på banen nu.

- I forvejen er det svært, men uden dem, ja, så bliver det en endnu sværere fremtid for midtbyerne og udvalgsvarebutikkerne, lyder det fra arkitekten, der er i spidsen for en ny undersøgelse, som sætter fokus på midtbyens fremtid.

Arkitektfirmaet P+P Arkitekter, hvor han er ansat, er hyret ind til et nyt forundersøgelsesprojekt, der skal se på, hvordan bymidten i Løgstør, der ligger i Nordjylland, konkret kan gøres mere attraktiv for borgerne og turisterne i byen.

Erfaringerne fra projektet skal gerne kunne udbredes til andre af landets byer med døende midtbyer.

Derfor har Realdaniafonden også givet 290.000 kr. til forundersøgelsesprojektet i Løgstør.

Lokalt initiativ

Det er et anpartsselskab i Limfjordsbyen, Løgstør Handler, som har sat gang forundersøgelsen – og allieret sig med arkitektfirmaet, der har kontorer i Thisted og Aarhus.

Løgstør Handler er etableret for at understøtte de eksisterende butikker i byen samt hjælpe nye på vej.

Nøglen

Esben Colding Broe peger på, at nye dagligvarebutikker i midtbyerne kan være en afgørende nøgle for at trække kunder til byernes centrum.

- Udvalgsvarebutikkerne i midtbyerne er pressede, men hvis vi kan få dagligvarekædernes øjne op for en fremtid i centrum af byerne, så er der altså en chance, understreger Esben Colding Broe.Midtbyen

Derfor håber arkitekten på, at forundersøgelsesprojektet i Løgstør vil vise, at midtbyerne igen kan være interessante for dagligvarekæderne.

Han savner en fornyelse af dagligvarebutikkernes tilgang til bymidten.

- En af de store udfordringer er den plads, fuldkonceptbutikkerne kræver.

- Men ny teknologi kan være en af vejene til fornyelse af dagligvare-butikskoncepter, der ikke er så pladskrævende.

- F.eks. selvbetjeningsbutikker er en spændende fornyelse af dagligvarebutikkerne, hvor teknologien åbner for nogle helt grundlæggende forestillinger om butikken og dens indretning.

De skal høres

- Det her forundersøgelsesprojekt i Løgstør går blandt andet ud på at få en dialog med dagligvarekæderne for at høre, hvad der skal til for at de både kan og vil indfinde sig til bymidten igen.

- Og jeg er meget spændt på at høre, hvordan de kommer til at forholde sig, siger Esben Colding Broe.

Som eksempel på en ny type dagligvarebutik nævner han Føtex Go´, som netop er åbnet i Aarhus.

Den butik er ubemandet.

Her scanner man blot sit betalingskort, og herefter kan man nemt og frit forlade butikken efter indkøb.

Den nye Føtex er en mindre butik på 120 kvm, og den har åbent hele døgnet året rundt.

Føtex Go'

  • Det er en ny Føtex i Tordenskjoldsgade på Trøjborg i Aarhus, som har åbent hele døgnet og vil som den første i Føtex være betjeningsløs. I samarbejde med en udenlandsk techvirksomhed er der indført kamerateknologi, der for første gang ser dagens lys på det danske dagligvaremarked.
  • Inspirationen til den nye butik er hentet fra udlandet i bl.a. Polen, Storbritannien og Tyskland. Føtex vurderer, at teknologien nu er så god, at konceptet er modent nok til at blive introduceret over for kunderne.
  • Med Føtex Go bliver det både meget hurtigt og yderst let for kunderne at foretage de daglige indkøb - hele døgnet.
  • For at handle i den nye Føtex skal kunderne scanne sig ind med deres betalingskort, når de kommer til butikken. Derfra kan kunden handle ind i et mere end 1.000 varer nøje udvalgt sortiment fra pasta, til færdigretter og vin. Når man er færdig med at vælge sine varer, kan man blot forlade butikken. Kameraer i loftet har nemlig automatisk registreret, det man har lagt i sin indkøbspose. Det betyder også, at hvis kunden fortryder købet af en vare og sætter den retur på hylden, vil det blive registreret og fjernet fra kvitteringen.
  • Hvis man ønsker at købe alkohol/varer med aldersbegrænsning, foregår det i et separat område i butikken. Man får adgang til området ved at registrere sig med MitID for at sikre alderen.

Kilde: Føtex

Forundersøgelse

Forundersøgelsen i Løgstør vil specielt omfatte en analyse af, hvordan et sundhedshus i kombination med en dagligvarebutik vil kunne indpasse i området, så der opnås den bedst mulige understøttelse af det nuværende bycentrum og de øvrige butikker.

Målsætningen med forundersøgelsen er at identificere og udvikle et projekt, der er tilstrækkeligt attraktivt og bæredygtigt til at tiltrække finansiering og støtte fra relevante puljer og investorer.

- Jeg håber virkelig, at forundersøgelsesprojektet vil vise, at dagligvarekæderne kan se en fremtid i midtbyerne i samarbejde med andre aktører.

- Hvem siger f.eks., at en dagligvarebutik skal have sin egen grøntafdeling?

- Grøntafdelingen kunne måske være et orangeri, hvor lokalt dyrkede råvarer blev solgt af avlerne selv.

- Det kunne jo være under samme tag som f.eks. nyttehaver, café og folkekøkken, siger Esben Colding Broe.

Nye løsninger

Han vil lægge op til utraditionelle arkitektonisk løsninger.

- Dagligvarebutikken med flere ind/udgange kunne være midtpunkt og forbindelsesled til andre butikker - det vil give et andet kundeflow, understreger han og peger på en løsning, hvor der også er plads til f.eks. kulturelle foreninger og events under taget.

Ny teknologi

- Ny teknologi omkring selve transaktionen kan løse op for den traditionelle lukkede boks med samme ind- og udgang og én bygning, og vi har brug for at dagligvarebutikken, hvis den skal ind i bymidten igen, finder større evne til at koble sig op på bymidten.

- Det vigtige er mange mindre aktører - det vil skabe synergi og en helt anden handelsoplevelse og liv til midtbyen.

Esben Colding Broer er overbevist om, at handelsoplevelser kommer til at tælle ekstra for mange i fremtiden.

- Det er afgørende for detailhandlen, at den har mere at tilbyde end den laveste pris, den skal kunne noget mere og tilbyde andre oplevelser til kunderne, siger han og henviser til et Realdania-støttet projekt Ry Torvehal.

Det kom op at stå efter lukningen af Ry Posthus i 2005.

Lukningen resulterede i etableringen af et torv og en åben torvehal, som nu er indstillet til Renoverprisen i 2025.

Større ansvar

Arkitekten lægger ikke skjul på, at han gerne ser dagligvarekæderne påtage sig større ansvar end de tidligere har gjort.

Han peger på dagligvareejendomme, der nu står tomme tilbage efterhånden som dagligvarebutikkerne er flyttet til nye lokaliteter.

- Udflytningen startede i sin tid fra midtbyen, så rykkede de længere ud fra centrum, og nu ligger de mange steder ud til indkørslerne til byerne - langt fra bykernen, men til gengæld med store parkeringspladser.

- Sådan er det gået i mange byer - også i Løgstør, siger Esben Colding Broe, som efterlyser, at politikere og planlæggerne i både stat og kommuner også kommer på banen for at få løftet opgaven.

- Det enorme ressourceforbrug, når dagligvarebutikkerne flytter hele tiden er ikke holdbart i længden.

- Jeg kan på en kort vandring rundt i Løgstør udpege i hvert fald tre tomme ejendomme som dagligvarebutikker er fraflyttet for at rykke længere ud.

- Og deres ”efterladenskaber” er vanskelige at udnytte til andre formål. Bygningernes volumen er dybe og tillader ikke nok dagslys til mange andre formål end lager, så de ender ofte med at henligge i mange år uden formål, siger Esben Colding Broe, som peger på, at kunderne også har et ansvar og i højere grad skal vide, at deres handlinger har konsekvenser.

- Loyaliteten og den sunde afhængighed mellem forbrugerne og dagligvarebutikkerne kunne godt trænge til en sund opstramning, siger han.

Fondspenge

Udover de 290.000 kr. fra Realdania til forundersøgelsen, så er der også kommet penge fra flere lokale fonde til den i alt 580.000 kr. dyre undersøgelse, der ligger klar i starten af det nye år.

Ditte Marquard Jessen, der er projektchef hos Realdania, siger, at baggrunden for Realdanias interesse i projektet i Løgstør også skyldes, at andre byer kan få glæde af det.

- Dette projektet repræsenterer ikke blot en investering i Løgstørs fremtid, men også en ambitiøs vision, der kan fungere som et eksempel for andre midtbyer i Danmark. I Realdania ønsker vi at sætte fokus på midtbyernes udfordringer og ikke mindst de bud på løsninger, vi sammen med lokale aktører kan udvikle og udbrede til andre byer, siger hun.

Realdania støtter - med egne ord - projekter, der skal øge livskvaliteten ved at bevare og udvikle det liv, der leves i og mellem husene i hele Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078