Dagrofa-topchef efter opkøbsmelding: - Vi ser Aarstiderne som et perfekt match
Tomas Pietrangeli, koncernchef for Dagrofa, lyder særdeles tilfreds ovenpå mandagens nyhed om, at han har skrevet under på en aftale om at købe den økologiske måltidskasse-virksomhed med mere, Aarstiderne.
Tilfredsheden slår dog ikke varsomheden med at komme med alt for konkrete meldinger om, hvad Dagrofa kan bruge Aarstiderne til - og omvendt - af hensyn til den godkendelse af købet, der skal til, før det går igennem.
- Jeg skal jo starte med at sige, at handlen skal jo godkendes af konkurrencemyndighederne. Derfor er vi også en smule begrænsede i, hvor specifikke vi må være om vores ideer før en godkendelse, siger han til Food Supply.
- Der er ingen tvivl om, at vi har en liste af gode ideer, og jeg er sikker på, at Aarstiderne også har en liste. Efter en godkendelse skal vi sætte os sammen og finde ud af, hvad for nogle, der er de bedste, siger Pietrangeli.
Dagrofas omsætning ligger tæt på 20 milliarder kr., og Aarstidernes lige på den gode side af en halv milliard kr.
Én plus én giver mere end to
Men der er ingen tvivl om, at opkøbet langt fra kun handler om at slå omsætningerne sammen. Her er virkelig et tilfælde, hvor én plus én potentielt kan blive langt mere end to.
Til sammen kommer de to til at stå stærkt indenfor de fleste tænkelige salgskanaler med Dagrofas butikker og foodservice-ben på den ene side, og Aarstiderne som en sand online-pioner og et superbrand i segment, som de fleste i dagligvarehandlen bejler ivrigt til, de forbrugere, der køber mest økologi.
Dagrofa er fortsat størst indenfor dagligvarer med over 500 større og mindre butikker i kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, og her har man historisk set ikke været first mover på økologiske varer.
- Aarstiderne står jo for nogle af de ting, vi i Dagrofa gerne vil være de bedste til i Danmark. Det lokale, økologi, kvalitet og bæredygtighed. Det er jo fundamentet for Aarstiderne, og derfor ser vi som et perfekt match. Vi er i berøring med rigtigt mange danskere og professionelle køkkener. Derfor er der i hvert fald perspektiver og muligheder for at udbrede Aarstiderne til endnu flere og gøre varerne endnu mere tilgængelige, siger Tomas Pietrangeli.
- Vi har et ambition om at være endnu mere offensive i den kommende strategiperiode Tomas Pietrangeli, koncernchef Dagrofa
Aarstidernes potentiale i foodservicesegmentet er en historie for sig. Hvordan det helt konkret kan komme i spil, hører til de områder, som Dagrofa-topchefen er mere tilbageholdende med at sige noget om på denne side af en godkendelse.
Respekt for innovationskraft
Der kommer heller ingen svar på, om ikke der kan være synergier at hente i at slå logistikken sammen, når både Dagrofa Foodservices biler og Aarstidernes biler ligger og kører i de samme byer - især i Københavnsområdet.
Til gengæld står det klart, at Aarstiderne kommer til at fortsætte som en selvstændig enhed og den relativt ny adm. direktør Heidi Boye på den post.
- Vores intention er, at Aarstiderne fortsætter som selvstændig virksomhed. Vi har enorm respekt for den kultur, innovationskraft og ånd, som er skabt. Det har vi ikke til hensigt at lave om på, siger Tomas Pietrangeli.
Dagrofa har en ny strategi i støbeskeen, som fra årsskiftet skal afløse "Fremgang Sammen", der begyndte i 2021. Hvordan den nye kommer til at se ud, holder Dagrofas topchef også tæt til kroppen.
- Det, jeg kan sige, er, at vi synes, timingen er rigtig god nu. Netop fordi vi er i denne overgangsperiode fra en strategi til en anden. Og vi har et ambition om at være endnu mere offensive i den kommende strategiperiode, siger han.
Dagrofa
- Dagrofa har over 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark.
- Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
- Dagrofa ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
- Dagrofa-koncernen har i alt over 14.000 medarbejdere.
Kilde: Dagrofa