23948sdkhjf

Kunderne betaler prisen i kundekrigen

Krigen om kunderne kan få butikker til at lukke tidligere. De vide åbningstider kan ifølge HK være en stakket frist.
Det er kunderne, der kommer til at betale prisen for, at de nu kan købe ind i flere timer i løbet af ugen. Det er vurderingen fra Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel. Det skriver epn.dk

- Vi spiser jo ikke flere måltider mad, fordi butikkerne har mere åbent, siger han.

Lige nu udspiller der sig en kamp om kunderne, fordi det nu er muligt for butikkerne at holde åbent alle døgnets timer.

- De store er i gang med at slå de små ihjel. Når det udskilningsløb er ovre, tror jeg, man vil gå i gang med at ændre åbningstiderne. Alt andet lige er man en dårlig købmand, hvis man holder åbent, når det ikke kan betale sig, siger Kim Jensen.

Regningen bliver sendt til kunderne
Lige nu koster det butikkerne dyrt at holde åbent. Lønningerne til de ansatte er f.eks. højere i weekenden end på hverdage mellem ni og 17.

- Det vil slå igennem på priserne, at vi handler på tidspunkter, hvor varerne er dyrere. Den flæskesteg, der bliver solgt på en søndag, er dyrere at sælge, fordi lønningerne er højere, og butikkerne skal holde fuldt blus på lys og varme i syv dage i stedet for fem, siger Kim Jensen.

- Der er jo kun et sted at sende regningen hen, og det er til kunderne, siger Kim Jensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143