23948sdkhjf

Butikskæde satser på iværksættere: Håber på "magisk" produkt

Der er kommet flere ansøgninger end forventet til 7-Elevens nye iværksætterforløb. Håbet er at opdage noget "magisk" 

7-Elevens nye iværksætterforløb 'Innovation Corner' er indtil videre gået over al forventning. 

Der har været endnu flere ansøgere med ideer til nye produkter, end de turde håbe på. Derfor har butikskæden valgt at lade flere end forventet gå videre i forløbet, som kan ende med en plads på de eftertragtede hylder.

- Vi er helt nye i det her forløb, men vi har oplevet en stor interesse, siger Maria Otto, kommerciel direktør i 7-Eleven Danmark, til RetailNews. 

Hun fortæller, at der ofte er små virksomheder, som banker på døren hos 7-Eleven. Det er dog kun en lille del af dem, som ender med at få produkterne i butikkerne, og det kræver mange ressourcer fra kædens side. Derfor har 7-Eleven Danmark nu forsøgt at sætte den proces i system med iværksætteriforløbet, som afholdes for første gang i år. Der var ansøgningsfrist for at komme med i forløbet tidligere på måneden. 

- Det er en ret stor opgave, vi påtager os her. Derfor er jeg stolt og glad over, at folk tænker, at det er deres mulighed for at få en chance. Der er mange iværksættere, som bruger os som platform, og det er fedt for dem at få den chance.

Første produkter på hylderne i 2025

Da det afholdes for første gang, vidste Maria Otto heller ikke, hvad hun skulle forvente af antallet af ansøgere. Ansøgningsperioden var fire uger, og det "væltede ind med ansøgninger" i sidste øjeblik. Derfor nåede hun også lige at blive lidt nervøs for, om de nu havde givet dem lang nok tid til at ansøge. Men det ser det altså ud til. Forventningen var, at 20 ansøgere ville gå videre, men der er valgt 30. Næste skridt er en smagstest og pitch 24. oktober. 

Ambitionen er at få de endelige produkter til test i udvalgte 7-Eleven-butikker i løbet af foråret 2025. Undervejs vil deltagerne blive en del af et mentorforløb med hjælp fra erfarne iværksættere, 7-Elevens egne eksperter og Simmering Copenhagen, der rådgiver virksomheder om produktudvikling inden for føde- og drikkevarer.

Direktøren har høje forventninger til dem, der går videre fra smagstesten. Hun håber på, at omkring 70 pct. af dem stadig er med, når de første produkter kommer på hylderne i marts 2025: 

- Jeg håber, at dem, vi vælger ind til den sidste pitchdag alle kommer ud i en afart. De kommer nok ikke ud i hele kæden på én gang, men i nogle steps, siger hun.

Vil arbejde for successen

Hun fortæller også, at de vil gå langt for at sikre de nye produkters succes. 

-  De bliver vores kærlighedsbørn. Derfor vil vi gå langt for dem og for, at de kommer til at blive på hylderne. Vi sætter ind så de får en helt anden fødsel end mange andre produkter. Hvis produktet er på plads får de alle forudsætninger for at komme ud både hos os, men også videre hos andre i branchen, siger hun og fortsætter: 

- Den chance er der ikke andre, der normalt får. Jeg har meget store forventninger til det.

Kravet til ansøgerne var "et nyt produkt inden for f.eks. mad, bageri, snacks, drikkevarer eller en banebrydende ingrediens," med en bæredygtighedsprofil som en klar fordel. Blandt ansøgerne har der været en klar overvægt af nyskabende drikkevarer samt vegetarisk og vegansk mad.

Innovative drikke og smagfuld mad

Det var netop håbet, fortæller Maria Otto: 

- Vi har været kendt for nye, sjove og innovative drikke. Og de senere år har vi set lidt de samme produkter, så jeg håber på at rokke til den båd, som har ligget stille længe. Det kunne være cool, hvis vi kunne komme tilbage til vores stærke position, siger hun og fortsætter: 

- Det er utroligt svært at finde de produkter, som samtidig er smagfulde. Det er svært fra vores leverandører, så jeg drømmer om, at det er nogle, som vi kan få ud på hylderne. Jeg håber virkelig, at det er nogle, der sidder med noget helt magisk, som vi ikke har set endnu.

Men også nye ingredienser har et kæmpe potentiale: 

- Vi har også ingredienser iblandt. F.eks. er chokolade og palmeolie ressourcer, som er begrænset. Hvis nogle kan komme ind med nogle alternativer til det, så kan de komme ud med noget stort i verden. Den agenda har rykket så meget på branchen, så vi halser alle efter at finde de vises sten og håber på, at de kommer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078