23948sdkhjf

Styrelse har tredoblet antallet af kontrolbesøg: Kun én bøde er udstedt

Skattestyrelsen har siden årsskiftet kunnet vejlede, men også straffe, flere tusinde virksomheder, hvis ikke de overholder en ny lovgivning om digitale salgsregistreringssystemer

Omtrent 12.000 virksomheder i Danmark blev det anslået, at en ny lovgivning ville ramme. 

Den baserer sig på ønsket om at reducere mængden af sort arbejde samt bedrageri med moms og skat i detailhandlen - og selve håndhævningen af lovgivningen er lagt i hænderne på Skattestyrelsen. 

I januar i år - da lovgivningen blot var nogle uger gammel - lød det fra selvsamme styrelse, at man ikke havde "faret ud med bødeblokken fra 2. januar". 

De vigtigste punkter i ny lovgivning

  • 1. januar 2024 trådte den nye lovgivning i kraft.
  • Det medfører, at forskellige sektorer - såsom caféer, pizzeriaer, kiosker og restauranter - bliver pålagt at implementere digitale salgsregistreringssystemer.
  • Formålet med påbuddet om digitale kasseapparater er at reducere omfanget af sort arbejde samt bedrageri i forbindelse med moms og skat.
  • Dette initiativ er skabt for at forenkle skattemyndighedernes muligheder for at udføre kontrol med virksomheder.
  • Allerede nu er det muligt for Skat at pålægge visse virksomheder at anvende et digitalt salgsregistreringssystem (en såkaldt POS-løsning), selv før 1. januar 2024, såfremt virksomheden overtræder de eksisterende, gældende krav og regler.
  • Ved kontrolbesøg efter 1. januar 2024 kan Skat udstede bøder på 10.000,- ved 1. kontrolbesøg, 20.000,- ved 2. kontrolbesøg etc., hvis ikke en virksomhed har et egnet registreringssystem i orden.
  • Dertil har Skat mulighed for at udstede dagsbøder á 1000,-, indtil kravet er opfyldt.

Kilder: PosOne og skat.dk

- Men det er klart, at vi opfordrer kraftigt de omfattede virksomheder til at få bragt tingene i orden, udtalte underdirektør i Skattestyrelsen, Preben Buchholtz Hansen, til RetailNews dengang. 

Nu har piben imidlertid fået en anden lyd - og den første bøde er også udskrevet for brud på lovgivningen om de digitale salgsregistreringssystemer. 

Det oplyser Skattestyrelsen til RetailNews. 

Disse brancher er omfattet af ny lovgivning

  • Caféer
  • Værtshuse
  • Diskoteker
  • Pizzeriaer
  • Grillbarer
  • Isbarer
  • Købmænd og døgnkiosker
  • Restauranter

Kilde: Skattestyrelsen

Tredobling af besøg

I marts i år havde styrelsen gennemført 150 kontrolbesøg, og medio september var det antal så omtrent tredoblet til cirka 500 kontrolbesøg, oplyser Skattestyrelsen. 

"Fokus har som udgangspunkt været på, om virksomheden har anskaffet et system, og om systemet overholder kravene. Det er ved disse kontrolbesøg konstateret, at mere end 95 procent af de kontrollerede virksomheder har anskaffet sig et digitalt salgsregistreringssystem," lyder det i en skriftlig udtalelse fra styrelsen. 

Det er overordnet positivt, mener styrelsen, men underdirektør Preben Buchholtz Hansen understreger dog, at der stadig eksisterer "en mindre gruppe, der endnu ikke er nået i mål". 

- Dem har vi i første omgang forsøgt at vejlede om de nye regler, men i enkelte, få tilfælde har vi også måtte gribe til sanktioner. Vi kommer også i den kommende tid til at følge området, siger han til RetailNews. 

Som omtalt ovenfor er den første bøde for brud på lovgivningen også udstedt fra Skattestyrelsens side, og ifølge en opgørelse fra styrelsen er "enkelte sager sendt til strafvurdering". 

Det er på baggrund heraf, at den ene bøde er udstedt. 

Skattestyrelsen oplyser ikke bødens størrelse, men skal man tro den oprindelige udmelding, kan styrelsen udstede en bøde på 10.000 kr. ved første kontrolbesøg. 

Styrelsen oplyser endvidere heller ikke hvor stor den "mindre gruppe, der endnu ikke er nået i mål" med opdateringen af sit digitale salgsregistreringssystem, er. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.136