23948sdkhjf

Power politianmelder konkurrent for mindst 92 lovovertrædelser

Adskillige overtrædelser af markedsføringsloven har ført til, at Power har politianmeldt sin konkurrent 

"Omfattende fusk med før-priser". 

Det er baggrunden for, at Power - på det præcise tidspunkt kl. 17:13 - indgav en politianmeldelse rettet mod konkurrenten Elgiganten.

Det skriver Power i en pressemeddelelse. 

Helt konkret drejer politianmeldelsen sig om brud på prismarkedsføringsloven - og drejer sig ifølge Power om "mindst 92 tilfælde, hvor Power har observeret, at Elgiganten har sat en vare til salg med en falsk før-pris eller slet ikke har oplyst før-prisen, som man ellers skal". 

Det siger loven

  • Før-/nupriser kan bruges til at fortælle forbrugerne, hvor meget de kan spare på et tilbud eller udsalg. Sammenligningen skal dog afspejle en reel besparelse og må ikke være kunstig.
  • Når en virksomhed reklamerer for et tilbud og angiver før-/nupriser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet.
  • Prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a fastsætter, hvilken normalpris virksomhederne skal oplyse ved prisnedsættelser.
  • Efter denne bestemmelse skal en virksomhed, der markedsfører en prisnedsættelse, oplyse den laveste pris, varen har kostet de seneste 30 dage forud for prisnedsættelsen. Dette gælder også, hvis en virksomhed bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse. Som eksempler på sådanne udtryk kan nævnes ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”.
  • Der er et sammenspil mellem prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a og markedsføringslovens forbud mod vildledning. Det betyder, at selvom virksomheder isoleret set overholder prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a, kan markedsføringen ud fra en konkret vurdering være vildledende.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

- Vi har kigget Elgigantens tilbudsmateriale igennem og har indtil videre fundet fejl i over 30 procent af deres tilbud, og det er det materiale, vi har givet videre til politiet i forbindelse med anmeldelsen. Jeg må sige, at jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne, udtaler Jesper Boysen, adm. direktør i Power. 

Direktøren tilføjer, at selvom en politianmeldelse "er et drastisk skridt", så mener Jesper Boysen, at der er her tale om andet end tilfældigheder. 

- Det her drejer sig jo ikke om et enkelt tilfælde med en enkelt anonym toaster, men i stedet om en række kendte varemærker og flagship-produkter, som er meget efterspurgte hos kunderne. Selvfølgelig kan fejl ske, men her lader det til at være med fuldt overlæg. Derfor har vi valgt at overgive sagen til politiet, understreger Power-direktøren. 

Ikke første gang

Ifølge Power har Elgiganten også tidligere brudt markedsføringsloven. 

I starten af september rettede Power således henvendelse til sin konkurrent gennem en advokat og påpegede en række tilbud, hvor Elgiganten ikke holdt sig til loven. 

Men effekten er denne er umiddelbart udeblevet, påpeger Jesper Boysen. 

- Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. Power agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne, udtaler Power-direktøren og tilføjer: 

- Derfor er det enormt ødelæggende, når konkurrencen på markedet bliver skævvredet, fordi nogle vælger at snyde med deres prismarkedsføring. Og det er i sidste ende kun én gruppe, der sidder med sorteper – nemlig de danske forbrugere. 

Ifølge DetailWatch, der har været i kontakt med Elgiganten torsdag aften, har elektronikkæden ikke nogen kommentarer til politianmeldelsen , "før de har kigget nærmere på beskyldningerne". 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121