23948sdkhjf

Et "stort milliardbeløb" skal realisere Salling Groups 1000-drøm i Polen

Nettos polske forretning vækstede markant i 2020 med opkøbet af et trecifret antal Tesco-butikker, og nu satser Salling Group-direktør på at vækste med nogenlunde samme antal inden for fem år

Fra 650 til 1000 polske butikker inden udgangen af 2028. 

Det er ét af de erklærede mål for Salling Group i Polen med koncernens Netto-koncept. 

Det fremlagde adm. direktør, Anders Hagh, tirsdag morgen for offentligheden som led i en ny milliardstrategi fra dagligvaregiganten. 

Salling Groups milliardstrategi, Aspire '28

  • Strategiperioden løber indtil udgangen af 2028.
  • Samlet vil man investere op mod 13 mia. kr. i den periode i butikker, drift, innovation med mere. 
  • Dertil kommer en pulje med "et stort milliardbeløb", som direktør Anders Hagh formulerer det, til "markante opkøb". 
  • I 2028 vil Salling Group omsætte for mere end 100 mia. kr. 
  • Alle tyske Netto-butikker skal opdateres til det nyeste butikskoncept. 
  • Antallet af Netto-butikker i Polen skal øges fra 650 til 1000. 
  • Dertil vil der blive "investeret massivt i nye løsninger og systemer" til de omtrent 60.000 medarbejdere i koncernen i både Danmark, Tyskland og Polen. 
  • Derudover etablerer Salling Group "Salling Seeds" - en innovationspulje på en halv mia. kr., som kan bruges på investeringer i start-ups og små virksomheder med fokus på teknologi, bæredygtighed og produktudvikling. 

Kilde: Salling Group

Netop Netto i Polen får en del opmærksomhed i den nye strategi - som har fået navnet Aspire. 

Anders Hagh indrømmer da over for RetailNews, at "Polen fylder meget", og at man har "sat sig ambitiøse mål" for landet fremadrettet. 

- Vi er aldrig vækstet så meget på så kort tid så for at opretholde tendensen er vi også nødt til at kigge ud i markante opkøb, slår Anders Hagh fast. 

Og netop frasen "markante opkøb" er noget, der går igen i Salling Groups milliardstrategi. 

For ligesom da man opkøbte 300 Tesco-butikker i Polen i 2020 og kickstartede en større Netto-udrulning i landet, tyer man, som en del af en todelt plan for Netto Polen, til opkøb i markedet for at nå målet på de 1000 butikker. 

Dertil kommer en pulje - udover de annoncerede 13 mia. kr. som blev offentliggjort tirsdag morgen - som er allokeret udelukkende til "markante opkøb". 

- Så vi kan enten bygge nyt og lave vores egne butikker, eller vi kan scanne markedet i Polen og kigge på potentielle opkøbsmuligheder. Det er en vurdering, vi tager løbende, siger Anders Hagh. 

Salling Group-butikker og -medarbejdere

  • Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2023:
  • Netto Danmark: 531
  • Netto Tyskland: 342
  • Netto Polen: 663
  • Bilka: 19
  • Føtex og Føtex Food: 108
  • Salling Stormagasiner: 2
  • BR: 29
  • Starbucks: 16
  • Carl's Jr.: 16
  • I alt: 1.726
  • Salling Group beskæftigede per 31/12-2023 58.903 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark. 

Kilde: Salling Group

Stort marked

Mens de omtalte 13 mia. kr. allerede på et teoretisk plan er omfordelt i de forskellige, eksisterende afdelinger i Salling Group-koncernen - blandt andet hos kædedirektørerne i Bilka, Føtex og Netto - vil Anders Hagh ikke blive konkret på, hvor stor puljen til Netto-opkøb er. 

- Den er på et stort millardbeløb, nøjes han blot med at konstatere. 

- Men selvfølgelig har vi en klar plan liggende i skuffen, som vi tager op, når tid er. Vi skal have klarhed over, hvad vi kan få for pengene, tilføjer Anders Hagh. 

Netto Polen fik i øvrigt for ganske nylig ny direktør i skikkelse af Alan Jensen, der sideløbende med den midlertidige tjans som Netto Polen-direktør, også er it-chef i koncernen. 

Han skal imidlertid i sin position forholde sig til et polsk dagligvaremarked, hvor den største spiller - Biedronka - er dobbelt op på Salling Groups størrelse. Og driver over 3500 butikker fordelt i hele landet. 

Netop dét at Salling Group ikke er den største spiller på det polske dagligvaremarked, anerkender Anders Hagh også - modsat i Danmark, hvor koncernen indtager en altoverskyggende førerposition. 

Derfor er det også med andre kræfter og en anden strategi, at Netto Polens fremfærd skal realiseres, men samtidig skal Salling Group fastholde momentum på hjemmebanen. 

- Vi må ikke blive hverken dovne eller selvtilfredse med vores plads og størrelse i Danmark. Vi skal hele tiden være sultne, men også ydmyge, og jagte udvikling. Det er også den måde, vi skal indfri vores vækstmålsætning for de kommende år, understreger Anders Hagh. 

Nettos historie i Polen

  • I 1995 åbner Netto sin første butik i Szczecin i det nordvestlige Polen. 
  • Efterfølgende fulgte butiksåbninger i Gdansk og ned igennem landet til Bydgoszcz, Posnan og Zelona Góra. 
  • Inden opkøbet af 300 Tesco-butikker i 2020 havde Salling Group omtrent 350 butikker i Polen. 
  • Efter konverteringen af de sidste Tesco-butikker er Netto Polen omtrent 650 butikker stor. 
  • I den nye milliardstrategi har Salling Group et erklæret mål om at ramme 1000 polske Netto-butikker inden udgangen af 2028. 

Kilde: Salling Group

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172