En personlig frustration har fået tidligere Meny-direktør på nye dagligvaretanker
Finn Christiansen har været en del af dansk dagligvarehandel i årtier.
Han har varetaget forskellige - og adskillige - roller i både Salling Group (tidl. Dansk Supermarked), Coop samt kædedirektør for Spar og kommerciel direktør i Meny.
Men i de seneste år er det noget andet, der har vækket den garvede dagligvaremands interesse.
Ubemandede butikker.
Tidligere har han annonceret et nyt koncept - udviklet til dagligvarebranchen - som baserer sig på netop ubemandede butikker.
Men det tog enten for lang tid at rejse den nødvendige kapital - eller også var det for besværligt.
Derfor måtte den tidligere Meny-direktør tænke i nye baner, om end Købmanden 24/7, som konceptet hedder, ikke er lagt i graven.
Og det har han bragt ham ud i et partnerskab, der også handler om andet end dagligvarehandel - og som bygger på en helt personlig frustration.
- Hvorfor gør vi ikke noget mere for de små landsbyer, påpeger Finn Christiansen indledningsvis over for RetailNews.
Forklaring følger i denne artikel.
Partnerskab
I et nyt samarbejde med platformen Lendino har han derfor - sammen med markedsansvarlig Uffe Egekvist - skabt dét, der potentielt kan blive fremtiden for Danmarks små landsbysamfund.
Og det hele starter med en dagligvarebutik.
- Vi vil gerne bidrage til egnsudvikling i de små landsbyer, og den ideelle indgangsvinkel til det er, med vores øjne, en dagligvarebutik, der kan samle og forene de små samfund, siger Finn Christiansen til RetailNews og uddyber:
- Det handler om, hvor de står i forhold til byudvikling, men i særdeleshed på dagligvarefronten. Det er netop dét, vi gerne vil forsøge at lave om på med denne nye platform. Vi har gentagne gange mødt udfordringer med manglende finansiering, men det vil vi lave om på nu.
Spritny platform
Platformen, der skal danne ramme om selve projektet, hedder "Byens Nøgle".
Og den er spritny.
Tanken er, at crowdfunding og andelstanken - som man allerede kender den fra eksempelvis Coops brugsforeninger - skal danne grundlaget for en helt ny forretningsmetode i branchen.
Men også at hjælpe på en tiltagende udfordring.
- Det største problem, vi har i dagligvarehandlen - og det vil vi altid have - er rekruttering af medarbejdere. Og med vores bidrag håber vi at kunne modvirke den tendens. Vi ønsker en anden tilgang til den gængse dagligvarebutik, siger Finn Christiansen, hvortil Uffe Egekvist supplerer:
- Indgangsvinklen til Byens Nøgle er at drive butik. Vi vil hellere samarbejde med vores kollegaer i branchen end at konkurrere imod dem.
Hertil understreger begge, at man ikke har i sinde at være netop en konkurrent til eksempelvis Dagrofas borgerstøttede butikker, som koncernen har rullet et tocifret antal ud af i Danmark hidtil.
- Derfor orienterer vi os primært mod byer, der har mellem 300 og 650 husstande og ikke større byer end det, siger Finn Christiansen.
Trecifret antal destinationer
I alt har Uffe Egekvist og Finn Christiansen identificeret 233 "mål" for deres projekt - og altså dermed 233 potentielle butikker.
- Der er en masse hensigter om at gøre noget i de små samfund rundt omkring. Med Byens Nøgle har vi dog en platform, som gør det hele meget konkret, og som bruger en samlende og indbringende dagligvarebutik som omdrejningspunkt, siger Finn Christiansen.
Og i skrivende stund har man allerede fået positive tilkendegivelser fra 14 interesserede landsbyer eller landsbyforeninger.
- Men det skal selvfølgelig også hænge sammen med forsyningskæderne og det økonomiske råderum. Men vi kan sagtens håndtere flere åbninger om måneden, siger Finn Christiansen.
- Om markedet efterspørger så mange ubemandede butikker, vil jo så vise sig, supplerer Uffe Egekvist.