23948sdkhjf

Giganter går ind i kampen for flere kvinder i købmandsfaget

Der skal være flere kvindelige købmænd i dansk dagligvarehandel, mener to organisationer, og de møder opbakning fra to af de største købmandskoncerner herhjemme

Der skal være større kønsdiversitet blandt landets selvstændige købmænd. 

Så klart lyder budskabet i et nyt projekt, der er startet af KFI og Tænketanken Equalis - og som møder opbakning og støtte fra både Dagrofa og Rema 1000.

KFI Erhvervsdrivende Fond

  • KFI Erhvervsdrivende Fond, tidligere Købmændenes Finansieringsinstitut, er oprindeligt stiftet i 1955.
  • KFI arbejder for at styrke den frie købmands position i Danmark og stiller lejemål, finansielle ydelser og uddelinger til rådighed for købmændene.
  • Siden 2014 har KFI uddelt 750 mio. kr. til de frie købmænd i Danmark.
  • Fondens indtægter kommer primært fra en portefølje af erhvervs-og beboelsesejendomme.

Kilde: KFI

Det skriver partnerne i en fælles pressemeddelelse. 

- Først og fremmest vil vi være klogere på, hvorfor vores branche - ligesom rigtig mange andre brancher herhjemme - har udfordringer med kønsdiversiteten på ledelsesniveau. Den viden er nemlig afgørende for at kunne skabe de nødvendige forandringer, udtaler Terje List, der er direktør i KFI. Han tilføjer: 

- KFI ønsker at samle dagligvarebranchen om at finde de helt rigtige løsninger til at gøre branchen mere attraktiv for en bredere gruppe af ledere og selvstændige købmænd. Vores mål er, at vi i fremtiden kan bringe langt flere talenter i spil. 

Konkrete handlingsforslag

I første omgang skal det fælles projekt mellem KFI og Tænketanken Equalis munde ud i en kortlægning af status i branchen.

I løbet af foråret næste år skal det så sammenfattes i et handlingskatalog, der skal indeholde konkrete forslag til, hvordan købmandsforretninger kan "blive bedre til at få øje på, udvikle og rekruttere flere kvindelige ledertalenter". 

- Vi glæder os over muligheden for at gå grundigt og ambitiøst til værks. Når vi får overblik over, hvorfor så forholdsvis få kvinder ender med at blive købmænd eller souschefer, kan løsningerne på udfordringerne nemlig skræddersyes. Og det er forudsætningen for at lykkes, udtaler Gine Maltha Kampmann, der er direktør i Tænketanken Equalis. 

Dagligvarehandlen lavede tidligere på året en opgørelse over antallet af kvinder i bestyrelser, topledelser og som butiks- og souschefer i landets butikker. 

Her viste gennemgangen, at mens Dagrofa-kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb har en kvindelig besætning blandt butiks- og souschefer på 24 procent, har Rema 1000 en tilsvarende på ti procent. Ligeledes Dagrofa-ejede Meny har én på syv procent. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel købmænd
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.682