23948sdkhjf

Målrettet kampagne mod Coops nye ejer: "Turbokylling er ikke OK, vel?"

Det er langt fra første gang, at Anima er ude med riven mod Coop og koncernens politik om turbokyllinger

- Coop har desværre svigtet kyllingerne på det groveste.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra dyreorganisationen Anima, der i den kommende tid vil gå i offensiven med en ny kampagne mod Coops nye medejer, OK. 

Emnet er - som det ofte har været - turbokyllinger. 

Turbokylling

  • Turbokyllinger, oftest af racen Ross 308, er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. 
  • I løbet af 35 dage vokser de fra 50 gram til 2200 kilo - det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer.
  • Tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger kan ikke gå normalt, og dertil kommer problemer med blandt andet åndedrætsbesvær og hjertestop.
  • En YouGov-undersøgelse foretaget for Anima viser, at 2 ud af 3 danskere mener, supermarkederne bør droppe de udskældte kyllinger.

Kilde: Anima

- De seneste år har virksomheden i modsætning til andre supermarkeder igen og igen nægtet at forpligte sig helhjertet på en udfasning af turbokyllinger. Men vi skal altså have sat en stopper for turbo-produktionen, så vi bliver selvfølgelig ved med at udstille Coops uansvarlighed, udtaler Mathias Madsen som er kampagneleder i Anima. Og han tilføjer: 

- Coop har desværre længe befundet sig i et dødvande, når det kommer til at hæve bundniveauet for kyllingevelfærden. Det ville være glædeligt, hvis Coop med en ny ejer ved roret og en ny formand i skikkelse af Pernille Skipper, langt om længe satte alle sejl til og slog ind på en ansvarlig kurs. 

Dyreorganisationen har tidligere lavet en lignende kampagne mod Coop, da man sidste år uddelte falske tilbudsaviser i 200 af Coops butikker.

Det fik dog ikke dagligvarekoncernen til at ændre på en tidligere udmelding om, at turbokyllinger skal udfases i Coop-regi inden udgangen 2025. 

- Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighed. Jeg mener, at vi i Coop matcher, hvad den danske produktion kan levere, og vi matcher det, kunderne efterspørger. Det her kommer ikke til at ændre på Coops strategi, sagde direktør for vareansvarlighed i Coop, Thomas Roland, dengang. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.737