23948sdkhjf

To år før tid: Fodboldgigant tæt på at indfri milliardambition

Ny tocifret vækst i det seneste regnskab sender Unisport tæt på det milliardmål, man lancerede i 2020

Lidt over halvvejs i en fem-årig strategiperiode er Unisport allerede ved at have indfriet det største mål. 

Ram én milliard i omsætning i 2025

Et dugfrisk regnskab for 2023 afslører imidlertid, at Unisport allerede to år før tid var marginaler fra at krydse den magiske grænse. 

Således lander omsætningen for Unisport i det forgangne år på 945,5 mio. kr. mod 727,3 mio. kr. året før - en stigning på 30 procent. 

Unisport vækster desuden markant på bundlinjen, hvor man i løbet af 2023 lykkedes med at vende et underskud på 5,5 mio. kr. til et overskud på 3,9 mio. kr. for det seneste år. 

- Jeg er meget stolt af resultatet, der har overgået vores forventninger. Vi formår at ride på en bølge af fodboldfeber, der hersker i disse år, hvor sporten interesserer og dyrkes af flere og flere mennesker internationalt, udtaler adm. direktør i Unisport, Michael Burk. 

Han understreger dog, at "kunderne ikke kommer af sig selv" og tilskriver noget af væksten med investeringer i medlemsprogrammet Unisport F.C, som i 2023 "voksede med 54 procent og nåede 1,3 millioner medlemmer". 

Michael Burk fik i øvrigt i løbet af sidste år en ny titel i Unisport-organisationen: Chief Dream Officer - med ansvar for "at skitsere fodboldspecialistens fremtidsplaner og indfri visionen om at få fodbolddrømme til at gå i opfyldelse," meddelte Unisport dengang

Det skete, da man - som en del af opgradering på ledelsesgangen - præsenterede Markus Wonko som ny Chief Product Officer, der står for strategisk indkøb og kategoristyring. 

Unisports 2025-plan

  • Unisport lancerede i 2020 en femårsplan med ét helt særligt mål for øje: At runde én milliard danske kroner i omsætning totalt set i koncernen.
  • Hvert eneste år skal omsætningen forøges med tocifret tilvækst.
  • Tillige er ambitionen at forøge ekspansionen i Europa, så koncernen fastholder sin fremtrædende position inden for retail i fodboldverdenen.
  • Det er ikke en del af den konkrete 2025-plan at udvide med fysiske shops på hverken det amerikanske og asiatiske marked, har Michael Burk tidligere fastslået over for RetailNews.

Kilde: Unisport

Rekorder i flagskibsbutikker

Unisport er primært en digital forretning, hvor hovedparten af al kundetrafik og omsætning ligger i fodboldgigantens webshop. 

Men også i Unisports flagskibsbutikker rundt omkring i Europa melder man om rekorder, der har stået for fald. 

Således opnåede man i 2023 "det største antal besøgende nogensinde med rekordomsætning til følge", skriver Unisport. 

- Vores flagskibsbutikker og digitale platforme supplerer hinanden rigtig godt og giver kunderne mulighed for at opleve produkterne og få personlig rådgivning, mens vores onlineplatform tilbyder bekvemmelighed, et bredt udvalg og hurtig levering. 

- Denne synergi mellem online og offline tilstedeværelse har været afgørende for vores evne til at tiltrække og fastholde kunder, og det har spillet en væsentlig rolle i vores vækst og succes, udtaler Michael Burk. 

Unisport

  • Unisport er forhandler af fodboldstøvler, fodboldtrøjer og andet udstyr
  • Samtidig er Unisport en global medieplatform for fodboldrelateret indhold med over ni millioner følgere på de sociale medier
  • Unisport har siden 1995 serviceret fodboldspillere og -fans med fodboldprodukter og vejledning
  • Ud over flagship-butikker i hjertet af Paris, København, Stockholm og Oslo omfatter Unisport også lokale webshops i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland, Frankrig og Østrig

Kilde: Unisport

Fodboldfeber

Med den forestående EM-slutrunde i Tyskland hersker der ingen tvivl om, at Unisport går en glohed sommer i møde. 

Derfor forventer Michael Burk sig også store ting af det igangværende 2024-regnskabsår - og med en "forventet omsætningsvækst på mellem 15 og 20 procent", kommer Unisport til at krydse milliardgrænsen i løbet af 2024. 

- Vi tror på endnu et godt år. Med Euro 2024 lige om hjørnet forventer vi, at fodboldfeberen vil ramme endnu flere, og vi er klar til at investere i at udbygge vores position som Europas førende onlineforhandler af fodboldudstyr, udtaler Michael Burk. 

Han tilføjer desuden, at Unisport i løbet af 2024 regner med at investere yderligere i teknologi, medarbejdere og nye markeder - uden at uddybe hvilke lande, sidstnævnte helt konkret drejer sig om. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: regnskab detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.751