23948sdkhjf

Sport 24 vil udnytte rivalens situation: - Vi investerer så massivt i øjeblikket

Efterslæbet af et enormt lager fra 2022 blev eksekveret hurtigere end forventet i 2023, og det fik positiv indflydelse på regnskabet, fastslår Sport 24-direktør

Trods tilbagegang på både top- og bundlinje i 2023, er der tilfredshed at spore hos Sport 24-direktør Lars Elsborg. 

- Det resultat, vi laver, er vi super stolte over, konstaterer han indledningsvist over for RetailNews. 

Kæden og dens butikker gik nemlig ind til 2023-regnskabsåret med en vished om, at 2022 havde budt på enorme varekøb - også for store - og derfor var det med en anderledes tilbageholdenhed, at Sport 24-ledelsen forudsagde årets gang. 

- Den største usikkerhedsfaktor, da vi gik ind i 2023, var vores kæmpestore lager fra 2022. Det havde vi egentlig regnet med, at vi skulle bruge hele 2023 til at bringe ned.

- Men allerede da vi ramte juli, havde vi opnået det. Så de sidste fem måneder arbejdede vi med normal bruttoavance, hvilket har givet os et supergodt resultat, forklarer Sport 24-direktøren, der sort på hvidt kunne konstatere et plus på 34,2 mio. kr. efter skat for 2023. 

Han understreger videre, at den første halvdel af året ikke ligefrem indikerede "et kæmpestort plus, men heller ikke et minus". 

- Det var ikke blevet et nul, men det var nok blevet det halve af, hvad vi har præsenteret på bundlinjen, konstaterer Lars Elsborg. 

Sport 24

  • Sport 24 blev stiftet 1. januar 2012.
  • Her gik 15 tidligere Intersport-butikker, 16 Sport Outlets og syv Sport Direct-afdelinger sammen.
  • I dag tæller kæden over 60 butikker og outlets i Danmark - og henholdsvis tre i Island og Færøerne samt en enkelt i Grønland. 
  • Sport 24 beskæftiger over 1100 medarbejdere. 
  • Kæden har hovedkontor og lager i Silkeborg. 
  • Administrerende direktør er Lars Elsborg. 

Kilde: Sport 24

Ét nøgletal stikker ud

For Lars Elsborg er det imidlertid hverken bund- eller toplinje, der er det ultimative parameter for Sport 24-koncernen. 

I stedet er det EBITDA-parametret - altså resultatet af den primære drift - som Lars Elsborg konstaterer "er det vigtigste nøgletal". 

- Vores toplinje er påvirket af mange megatrends, som vi ikke nødvendigvis kan påvirke. Men vores varekøb, omkostningsniveau og bruttoavance kan vi selv påvirke nærmest fra dag til dag, siger han og slår i samme ombæring fast, at EBITDA-målet for 2024 er på "mellem 90 og 95 mio. kr.". 

- Det vil i så fald være vores næstbedste nogensinde. Og i 2025 sigter vi så efter et EBITDA på over 100 mio. kr. Det skal en virksomhed af vores størrelse kunne præstere, tilføjer Sport 24-direktøren. 

Konkurrentens forandring

Fra hovedkontoret i Silkeborg har Lars Elsborg på afstand kunne betragte, hvordan Sportmaster igennem de seneste år er gennemgået store og gennemgribende forandringer, siden mastodontens Frasers Groups overtagelse i 2022.

En enkelt af de nye Sports World-butikker er åbnet i Herlev, mens et stort, tocifret antal Sportmaster-butikker er lukket. 

Og netop fraværet af flere af konkurrentens butikker i bybilledet og på markedet er en kærkommen lejlighed for Sport 24 til at opruste yderligere. 

- Når ens konkurrenter ikke er voldsomt ekspansive, så gør vi det omvendt. Vi investerer så massivt i øjeblikket. Vi kan se, at der er et hul i markedet lige nu, som vi kan træde ind og få trukket over til os. Og når først man har vundet nogle markedsandele, er de svære at pille fra igen, siger Lars Elsborg. 

Han understreger, at han stadig "forventer, at Sports World/Sportmaster realiserer deres planer". 

- Og så bliver det en anden konkurrencesituation til den tid, konstaterer Lars Elsborg og tilføjer: 

- Alt andet lige giver det nogle muligheder i markedet, og det er det, vi prøver at trykke på i løbet af 2024. Vi presser helt vildt hårdt på for at lave nye butikker. 

Helt konkret beretter han, at der er fem butikker i pipelinen i 2024, mellem seks og syv ditto i 2025 - "og sågar en enkelt i 2026".  

Sport 24's egne hovedpointer fra regnskabsåret 2023

  • Salget har været båret af relativt købelystne forbrugere. Kunderne er vendt tilbage til detailhandelen og det har påvirket salget i hele SPORT 24 gruppen positivt.
  • De store prisstigninger SPORT 24 fik indenfor alle omkostningsgrupper i 2022, blev vi ikke mødt af i samme omfang i 2023, hvilket har medført at omkostningerne er steget knap så meget som budgetteret.
  • Nedbragt varelager: Med en målrettet indsats er varelageret reduceret med 72 mio. og ligger nu på det målsatte niveau med en omsætningshastighed på 3,27x.
  • Offline og nye butikker. Aktivitetsniveauet er fortsat højt i den fysiske del af forretningen. Der er i perioden åbnet tre nye outletbutikker, der er overtaget en SPORT 24 butik fra en franchisetager. Sidst på året åbnede SPORT 24 på Fisketorvet i København Danmarks største Premium sportsbutik på 2.600 kvm. Der er flyttet/ombygget tre butikker i perioden.
  • Online/Composeable arkitektur. Midt i perioden konverteredes webshoppen SPORT24.dk til en ny platform baseret på den nyeste composeable arkitektur, hvilket har øget webshoppens performance betydeligt.
  • Koncernens BtB division, SPORT 24, Team Business, leverer et flot 2023 resultat, baseret på procesoptimering, investering i menneskelige ressourcer samt øget indsats i marketing.
  • 2023 var første år med normaliseret drift i koncernens nye logistikcenter inkl. Autostore. Dette har betydet markante forbedringer i præcision, hastighed, kvalitet og reduktioner i omkostningerne. Det fulde potentiale forventes først realiseret i 2024, da vi fortsat arbejder målrettet på at procesoptimere logistikdriften.
  • Siden 2022 har vi gennemført to medarbejdertilfredshedsmålinger gennem "Great Place To Work", hvor den første fandt sted i 2022, efterfulgt af den seneste i januar 2024.

Kilde: Sport 24's 2023-årsrapport

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.425