23948sdkhjf

Minus på kontoen og faretruende konkurs: Her er modeduos redningsplan

Det har ikke været uden hverken kant eller glimt i øjet, at Tailormate har lanceret deres indtog i modebranchen

Opdateret 14:51 23/5-24 med kommentar fra Niels Leo Skovdal

Ad flere omgange har vi her på RetailNews beskæftiget os med den friske og åbenbare iværksætterduo, Mathias Lennart Larsson og Niels Leo Skovdal. 

Sammen danner de den duo, der står bag jakkesætsselskabet TailorMate, som har til huse i København. 

Og mens første år for virksomheden lignede et typisk iværksætterår med flere minusser end plusser på nøgletallene, blev 2023 ikke umiddelbart et år, der vendte udviklingen på hovedet for TailorMate. 

Således kommer selskabet ud med et minus på 112.958 kroner for det seneste regnskabsår - omtrent en seksdobling af underskuddet fra opstartsåret 2022. 

Samtidig er egenkapitalen ikke blot gået i nul - men er i et alarmerende minus på 92.335 kroner. 

"Resultatet anses for utilfredsstillende. Kapitalen er tabt og skal reetableres. Ledelsen indestår for dette og forventer kapitalen retableret ved øget indtjening de kommende år", skriver ejerduoen i sin ledelsesberetning for året. 

TailorMate Denmark Aps
Regnskabsår 2023 2022
Valuta DKK DKK
Nettoomsætning - -
Bruttofortjeneste -99.583 -19.555
Resultat af primær drift -107,646 -19,155
Resultat før skat -112,958 -19.377
Årets resultat -112,958 -19.377
Balancestatus 444.481 349.807
Egenkapital -92.335 20.623
Antal ansatte - -
Kilde: CVR

80 minutters fjernsyn

- At sige ja var simpelthen for spændende en chance, og at sige nej var simpelthen for kedeligt. Og det er ikke os. 

Sådan sagde Mathias Lennart Larsson og Niels Leo Skovdal samstemmende, da snakken tilbage i januar faldt på duoens medvirken i DR-serien "De dyre drenge" - noget som de begge efterfølgende har erkendt, at de "solgte deres sjæl" til. 

TV-optrædenen - som i alt strakte sig over 80 minutters skærmtid for duoen - medførte også en markant vækst i TailorMates trafik på den dengang nystartede hjemmeside. 

På en normal ugedag havde hjemmesiden mellem 100 og 250 besøgende - men da programmet rullede over skærmen, steg det tal med mange tusinde procent til mellem 5000 og 15.000 besøgende dagligt.

- Det har vist sig at komme med både op- og nedture, men overordnet har vi haft en rigtig positiv oplevelse. Men vi skal nok ikke gøre karriere i showbusiness - vores fokus er på vores forretning, sagde duoen dengang. 

RetailNews har rakt ud til ejerne af TailorMate for en kommentar på årsregnskabet - samt om fremtiden for jakkesætsselskabet, nu egenkapitalen er i minus.

Duoen var ikke vendt retur i første omgang, men efterfølgende har Niels Leo Skovdal fremsendt følgende mailsvar: 

"Det stemmer sådan set meget overens med vores strategi i TailorMate. Vi har tidligere udtalt, at vi har investeret i RTW line. Vi har også investeret i kvalitet af vores tøj i TailorMate samt i oplevelsen til vores kunder med gratis champagne, eller hvad end man kunne tænke sig at drikke". 

"Vi regnede, inden året gik i gang, med et underskud som følge af vores investering i kvalitet, bedre hjemmeside, udviklingen af forretningen og markedsføring. Vi satser på at investere lige så aggressivt i år og regner ikke med positive tal de kommende år - ikke medmindre vi skifter strategi og går en anden vej".

"Kort fortalt har vi brugt penge på bedre kundeoplevelser, bedre brugeroverflade, bedre kvalitet og udvikling af vores butik".

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel mode
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.775