23948sdkhjf

Sådan ser den perfekte Normal-butik ud, afslører ekspansionschef

Normal-kæden sigter mod 3000 butikker inden 2033, og hver og én har nogle specielle forhold, de skal opfylde

Normal-kæden har fart på. 

Antallet af nye butikker bliver spyttet ud i både det danske og syv øvrige markeder med en hyppig frekvens. 

Og på længere sigt skal Normal-kæden være 3000 butikker stor, har adm. direktør Torben Mouritsen tidligre udtalt. 

Nu sætter Expansion Manager, Christa Nesheim, ord på, hvordan Normal-ekspansionen skal forløbe - samt hvordan den ideelle Normal-butik tager sig ud. 

- Som alle andre detailbutikker ønsker vi velbeliggende butikker med god kundestrøm og synlighed. Vi placerer os meget gerne sammen med gode, velkendte naboer, så vi kan frekvensdele og sammen stå stærkere, indleder hun i en pressemeddelelse. 

Normal

  • Normal har mere end 140 danske butikker.
  • Sortimentet består af flere end 4000 varenumre inden for blandt andet hårpleje, hudpleje, husholdningsartikler, makeup, konfekture og drikkevarer.
  • Normal åbnede sin første danske butik i april 2013.
  • I dag består kæden af mere end 680 butikker i otte lande.
  • Kæden forventer at have 3000 butikker inden 2033. 

Kilde: Normal A/S

I Danmark nærmer detailkæden sig 150 butikker - og har tidligere høstet ros fra flere detaileksperter for at være "pissedygtigt drevet". 

- Folkene er virkelig dygtige. Det er godt set, og det er dygtigt lavet. Helt beundringsværdigt. De bruger meget humor og uhøjtidelighed og glimt i øjet, som gør, at deres likeability bliver meget høj, når man har den tilgang, lød analysen fra detailekspert Stine Grubbe tidligere på året.

Ikke mætte

Ifølge Christa Nesheim er der en række minimumskrav til de lokationer og lokaler, som Normal-kæden indfinder sig i. 

Selve salgsarealet skal være minimum 320 kvadratmeter, mens lageret skal være mellem 80 og 90 kvadratmeter - og dertil kommer personalerum, kontor og toiletter. 

- Forholdene skal helt overordnet være i orden, så logistikken med et højt varetryk og varelevering flere gange ugentligt fungerer optimalt. Vores præference er derfor, at varelevering foregår fra bagsiden af vores butikker, så vi undgår, at nye varer skal ind gennem hoveddøren og igennem vores labyrint-formede butikker. På den måde sikrer vi en fornuftig drift, forklarer Christa Nesheim. 

Hun tilføjer, at Normal-kæden er "bevidste om, i hvilke byer vi ønsker butik eller flere butikker, og hvor vi har nået en mæthedsgrænse". 

- Vi har vækstet meget herhjemme og ser fortsat et fint potentiale. Vi har i flere mindre byer bevist, at der er plads til os, når vi er placeret det helt rigtige sted med mange besøgende, centralt i bymidten. Vores vækststrategi har ikke kun noget at gøre med, hvor mange indbyggere, der er i en given by. For os handler det lige så meget om, at der er et godt by- og detailliv og en god lokal opbakning. 

- Overordnet er vores tilstedeværelse i shoppingcentre godt dækket ind, ligesom den er det i de fleste større byer. Storkøbenhavn har fortsat et stort potentiale og forbrugerne efterspørger os livligt, så der arbejder vi naturligvis også på at realisere flere Normal-butikker, beretter Christa Nesheim. 

I skrivende stund tæller Normal-kæden i alt 682 butikker fordelt på otte lande - foruden Danmark omfatter det Norge, Sverige, Holland, Frankrig, Finland, Portugal og Spanien. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.546