Nu er der positivt nyt om antallet af ledige butikskvadratmeter
Det seneste kvartal er der blevet "lidt færre udbudte kvadratmeter" i detailhandlen.
Det fremgår af Ejendomstorvet.dk's kvartalmæssige opgørelse - og den positive vending i en ellers negativ tendens kommer oven på fem kvartaler i træk, hvor antallet af udbudte detaillokaler og -kvadratmeter er steget.
- Der har især været rift om de lidt større lokaler, mens noget kunne tyde på, at vordende iværksættere stadig er forsigtige. Det seneste par år har udbuddet af lokaler under 400 kvadratmeter ligget omkring 1.400, mens der kun var udbudt omtrent 800 små lokaler i 2021, lyder analysen fra adm. direktør i Ejendomstorvet.dk, Jakob Wegener.
I skrivende stund er i alt 10.800 erhvervslejemål og -ejendomme udbudt på platformen - og heraf er de 2100 beregnet til enten detailhandel, som spisested eller takeaway.
Ole Hækkerup, der er adm. direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening, forklarer den positive tendens med "en stærk dansk økonomi og den høje beskæftigelse".
- Forbrugertilliden er steget gennem flere måneder, og med forårets lønaftaler har mange danskere fået udsigt til pæne lønstigninger. Forhåbentlig fortsætter de positive takter og kan måske få flere til at tage springet som selvstændig, udtaler han.
Bredt funderet over hele Danmark findes der omtrent 20,6 mio. kvadratmeter butiksareal - og af disse var 631.500 udbudt til leje eller salg på Ejendomstorvet.dk ved indgangen til andet kvartal.
Det er en fremgang på cirka 2000 kvadratmeter i forhold til første kvartal.
Målt i forhold til det samlede areal svarer udbuddet til 3,1 procent – mod 2,9 procent for et år siden og 2,6 procent lige før krigsudbruddet i Ukraine, oplyser Ejendomstorvet.dk.
Ti nedslagspunkter
- Tomgangen er faldet en smule efter 5 kvartaler i træk med stigende udbud af lokaler.
- Stærk dansk økonomi og tårnhøj beskæftigelse.
- Lønaftaler i foråret har givet mange danskere udsigt til pæne lønstigninger – efter den kraftige inflation i 2022.
- Nethandlen har tilsyneladende toppet og er måske ved at aftage.
- De fleste tomme Aldi-butikker og Irma’er (i Østdanmark) er blevet overtaget af andre.
- Kæder som Biltema, Jysk, Lidl og Normal udvider.
- Nye koncepter og nye udenlandske kæder dukker op, især i de største byer.
- Nogle kæder har trimmet deres net af butikker.
- Færre bliver selvstændige med butik, café eller klinik – derfor er udbuddet af små lokaler steget.
- På landsplan er tomgangen 3,1 pct. af de samlede lokaler - tomgangen er lavest i Region Hovedstaden med 2,6 procent og højest i Syddanmark med 3,6 procent.
Kilde: Ejendomstorvet.dk