23948sdkhjf

Solgte 107 procent af lageret - og landede rekordoverskud

Sportstøjsvirksomheden Fusion har foruden en rekordindtjening sænket sin andel af reklamationer til 0,22 procent. Det gør en afgørende forskel for både økonomi og klima

I en fælles butik i Aalborg lagde brødreparret Per og Mads Brun Nissen fundamentet for deres sportsbrand - Fusion. 

Konceptet var simpelt og på samme tid originalt.

De ville lave sportstøj med fokus på funktionalitet fremfor smarte farver og designs.

Fusion

  • Fusion er stiftet af brødrene Mads og Per Brun Nissen i 1999.
  • Virksomhedens formål er at udvikle high performance sportstøj med hovedvægten lagt på funktionalitet før fashion.
  • I stedet for at levere nye kollektioner har Fusion langsigtede og tidløse kollektioner, som løbende forfines på de samme produkters kunnen og kvalitet i stedet for at erstatte dem med nye sæsonvarer.
  • På den måde undgår kunderne at skulle skifte produkterne ud efter tidens trend, og Fusion kan videreudvikle og forbedre produkternes kunnen og kvalitet, sådan at produkterne kan bruges længst tid muligt.
  • Fusion udvikler sine produkter i tæt samarbejde med flere af de største talenter og elitesportsudøvere indenfor triatlon, cykelsport og løb.
  • Fusion ejer sin egen systue i Litauen og har sit farveri i Herning.
  • Fusion havde sidste år en bruttofortjeneste - salget fratrukket de direkte omkostninger - på omtrent 35 millioner kroner.
  • Det førte til et overskud på over 15 millioner kroner.

Kilder: Fusion.dk, Mads Brun Nissen, Per Brun Nissen

Og så ville de undgå "spild" ved at producere præcis den mængde af varer, der blev efterspurgt.

Det har både privatforbrugere og elitesportsudøvere i stigende grad kvitteret for.

Sidste år var ingen undtagelse. Indtjeningen er steget til et hidtil rekordhøjt niveau.

Det viser et dugfriskt regnskab, som brødrene har underskrevet.

I den forbindelse har direktør-brødrene også sat to streger under, at næsten hver en sytråd og produkt fra frabrikkerne er af den fornødne kvalitet og holdbarhed.

Tilmed har de faktisk - noget overraskende - solgt flere varer, end de har produceret.

FUSION ApS
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 35,4 35,2 28,8
Resultat af primær drift 21,1 20,3 17,3
Resultat før skat 21,0 20,5 17,4
Årets resultat 16,4 16,0 13,5
Balancestatus 74,0 74,8 58,1
Egenkapital 36,7 50,3 34,3
Antal ansatte 24 21 20
Kilde: CVR

Vil altid blive endnu bedre

Svenstrup-virksomheden Fusion, der producerer og sælger sportstøj under samme navn på sin egen webshop og hos forhandlere, tjente sidste år 16,4 millioner kroner.

Virksomheden er ejet af stifterne og direktørerne Per og Mads Brun Nissen.

- Vi arbejder hver eneste dag på at få vækst. Men det er ud fra et mantra om, at vores nuværende måde at gøre tingene på - altså vores "maskine" - fungerer endnu bedre, forklarede Mads Brun Nissen i sommeren 2023.

Og det lader ifølge årsrapporten til, at brødrenes maskine det seneste år har fungeret bedre end nogensinde.

Solgte mere, end de producerede

Fusion sigter efter at producere præcis den mængde, der efterspørges.

Sidste år lykkedes det virksomheden at sælge "107 procent af alle fremstillede enheder". Det skriver Fusion i sin ledelsesberetning.

Flow-produktion

  • Flow er, når ordrer og opgaver flyder igennem et ”system”, hvor der er få stop, ingen returløb, ingen fejl.
  • Altså når ordren/opgaven er den rette leverance i forhold til kundens behov.
  • De overordnede effekter/resultater ved optimalt flow tilgodeser både kunderne, organisationen, medarbejderne og klimaet.
  • En veludført flow-produktion medfører lavere enhedsomkostninger, lavere klimaaftryk per produceret enhed, bedre medarbejdertrivsel og bedre kundeservice.
  • En flow-produktion medfører en kortere gennemløbstid, hvilket skaber et lavere behov for at forudsige, hvor mange produkter man skal bruge for en vis periode.
  • Og kortere gennemløbstid giver mulighed for træk frem for tryk – altså produktion efter kundebehov frem for lageropbygning.

Kilde: videnpunkt.dk

Samtidig har virksomheden sænket sin reklamationsandel til 0,22 procent.

Det gør en afgørende forskel for Fusions økonomi - og klimaet.

I Europa er det hvert femte stykke tøj, som vi har købt online, der bliver sendt retur.

Og ifølge Det Europæiske Miljøagentur er det mellem 22-43 procent af det returnerede tøj fra online-handel, som bliver destrueret.

Successen med at afsætte alle produkter og nedbringe antallet af reklamationer har stifterne tidligere forklaret med et fokus på såkaldt flow-produktion.

Drømmer om stor, afgørende fremtid

Fusion ejer selv en producerende systue i Litauen og et farveri i Herning. Men test og udvikling af nye produkter finder sted i Svenstrup.

Dermed er al produktion, udvikling og logistik trukket tæt på.

Det har brødrene valgt, fordi de ikke vil skubbe varer ud i markedet. De lader i stedet kunderne trække og producerer derefter.

Det er årsagen til, at Fusion over flere år har bevaret samme lagerstørrelse og undgået spild.

- Men det kan kun lade sig gøre, hvis du har en nærproduktion i små seriestørrelser, som du kan overskue indenfor de næste par uger, forklarer Mads Brun Nissen.

Fusion ønsker på sigt at nå en størrelse, som gør virksomhedens tilstedeværelse mærkbar.

- Dér kan man gøre en forskel. Jo mere man fylder, jo mere forskel kan man gøre, har Per Brun Nissen tidligere udtalt til Nordjyske.

Fusion, der har hovedsæde på Lansen 8 i Svenstrup, beskæftiger knap 30 ansatte. De bidrog sidste år til en bruttofortjeneste - salget fratrukket de direkte omkostninger - på 35 millioner kroner.

Omsætningen oplyses ikke.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.694