Butiksåbninger skal sikre fortsat milliardvækst, fastslår Rema-direktør
Rema 1000's popularitet tager fortsat til i dansk dagligvarehandel.
Senest vækstede den norskbaserede kæde med over 2 mia. kr. på toplinjen i forhold til det forgangne år - en stigning på over ti procent.
- Væksten er god og fornuftig. Vi har nogle fornuftige kunder, som er gode til at vælge billigere varer, når privatøkonomien er udfordret. Så vi står et godt sted med væksten, siger adm. direktør Henrik Burkal til RetailNews.
Han og resten af Rema 1000 måtte dog indkassere et markant forringet resultat på bundlinjen.
Kæden kopierede mere eller mindre resultatet fra 2021, hvor man tjente cirka 462 mio. kr.
Det er en tilbagegang på omtrent 25 procent i forhold til 2022.
- I forhold til bundlinjen er det en naturlig konsekvens af, at vi har overtaget Aldis aktiviteter, ligesom vi har åbnet et milliarddyrt distributionscenter, og så har vi en projektportefølje, som bliver påvirket af rentestigninger og nedskrivninger. Alt sammen er det udtryk for, at vi investerer i fremtiden, og at vi gør os klar til fremtiden, påpeger Henrik Burkal og understreger, at "vi har en sund, underliggende drift".
Fra Aldi til Rema
At Rema 1000 har overtaget en lang række af tidligere Aldi-butikker er formentlig gået de færrestes næser forbi.
Rema 1000 nåede at genåbne fire tidligere Aldi-lokationer i slutningen af 2023, mens 2024 byder på en længere stime af butiksåbninger - både i gamle Aldi-lokaler og på helt nye adresser.
Henrik Burkal vil ikke gå i detaljer med, hvordan de tidligere Aldi-butikker præsterer - hverken i forhold til eksisterende Rema-butikker eller dengang butikkerne havde Aldi-facader.
- De nye butikker er kommet godt i gang, nøjes Henrik Burkal med at konstatere.
Han kan samtidig kigge ind i, at Rema 1000 runder en milepæl på torsdag 2. maj, når Rema 1000-butik nummer 400 åbner i Vejle.
Og netop butiksåbninger er vigtige for den fortsatte vækstudvikling for Rema 1000.
- Det er også en strategisk investering at åbne flere butikker, sådan som vi har lanceret planer om for resten af 2024. Det er noget af en kraftpræstation at åbne så mange butikker på så kort tid. Det er vigtigt for os både at styrke butiksnetværket, men også at styrke den enkelte butik, siger Henrik Burkal.
- Vi kan se i udviklingen på vores markedsandele og udviklingen i volumenstørrelse, at vi vokser fornuftigt, tilføjer han.
Her er Danmarks største Rema-byer
- København: 16 butikker
- Odense: 15 butikker
- Randers: 11 butikker
- Aalborg: 9 butikker
- Aarhus: 8 butikker
- Esbjerg: 7 butikker
- Horsens: 7 butikker
- Kolding: 7 butikker
- Silkeborg: 7 butikker
- Vejle: 6 butikker
- Herning: 6 butikker
- Næstved: 6 butikker
- Slagelse: 5 butikker
- Holstebro: 5 butikker
- Frederiksberg: 4 butikker
- Holbæk: 4 butikker
- Ringsted: 4 butikker
- Risskov: 4 butikker
- Svendborg: 4 butikker
- Viborg: 4 butikker
Kilde: Rema 1000
Perspektiv
Nøgletal er ikke noget, som holder Henrik Burkal vågen om natten - eller nødvendigvis har hans ubetingede opmærksomhed.
I stedet bruger han gerne ressourcerne på at kigge på dét, han betegner som "de forskellige hovedblokke, der ligger nedenunder".
- Så forholder jeg mig til, hvordan butiks- og franchisedriften ser ud, og hvordan vores egne strategiske valg påvirker disse, og også hvordan markedet gør det samme, siger han.
Han kan dog se ind i, at Rema 1000 på markedet er den kæde, som omsætter for flest kroner pr. kvadratmeter - "det er det, der skal til, for at vi er konkurrencedygtige", påpeger Rema 1000-direktøren.
- Jeg prøver altid at kigge ind bag de helt enkle nøgletal for at forstå, hvad det er for nogle dynamikker, der ligger bag vores forretning. Nøgletallene fylder selvfølgelig lidt, men de skal nuanceres, uddyber Henrik Burkal.
Rema 1000 tæller i skrivende stund 397 butikker i Danmark - på torsdag er der hele tre åbninger på samme dag.
Jubilæumsbutik nummer 400 åbner i Vejle.