Dansk modesucces henter ny direktør fra Balenciaga
Det danske modehus Ganni, der i løbet af et årti har formået at skabe en milliardforretning, har fået ny administrerende direktør.
Siden 2018 har italienske Andrea Baldo stået i spidsen for det danske foretagende.
Men tirsdag skriver italieneren i et opslag på LinkedIn, at han har fratrådt sin stilling.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 807,9 | 648,5 | 448,2 |
Bruttofortjeneste | 220,2 | 209,1 | 136,7 |
Resultat af primær drift | 102,2 | 123,6 | 64,2 |
Resultat før skat | 118,3 | 151,3 | 57,7 |
Årets resultat | 94,8 | 122,3 | 43,8 |
Balancestatus | 535,6 | 413,6 | 307,4 |
Egenkapital | 390,9 | 314,2 | 222,5 |
Antal ansatte | 171 | 135 | 112 |
Kilde: CVR |
Rollen som direktør overtages af Balenciagas tidligere vicedirektør Laura du Rusquec, som også har erfaring fra designerbrandet Gucci.
Balenciaga er et spansk luksusmærke, som har eksisteret i mere end 100 år.
Ganni blev grundlagt i 2000, men det blev i 2009 overtaget af Ditte og Nicolaj Reffstrup, som stiftede det nuværende Ganni.
Andrea Baldo takker ægteparret i sit opslag.
- Tak til grundlæggerne Ditte og Nicolaj Reffstrup for den tillid, jeg fik til at træne deres fodboldhold, skriver Baldo.
Han ønsker samtidig den nye direktør held og lykke, vel vidende at Laura du Rusquec har talentet til at føre brandet til nye højder, lyder det.
Den nu tidligere Balenciaga-direktør siger, at hun tilslutter sig Ganni på et vigtigt tidspunkt.
- Gannis dedikation til innovation, bæredygtighed og deres progressive tilgang til luksus er præcis, hvad modebranchens fremtid har brug for, siger hun i en pressemeddelelse ifølge Berlingske.
Under Andrea Baldos ledelse har modehuset årligt opnået mærkbar omsætningsvækst.
Ifølge Detailwatch rundede Gannis omsætning for første gang en milliard kroner i 2022.
For syv år siden blev 51 procent af virksomheden solgt til den amerikanske kapitalfond L. Catterton.
Resten af virksomheden er fortsat ejet af Ditte og Nicolaj Reffstrup.
Sidste år blev modesuccesen udnævnt som en af verdens 100 mest indflydelsesrige virksomheder af Time Magazine.
Brandet har over 40 butikker på tværs af Europa, USA og Asien.
/ritzau/