23948sdkhjf

Trods kritik: Orkla fastholder succeskampagne i svær ny kanal

Der bliver langet chipsposer over disken i den helt store stil, når den Orkla Danmark-ejede snackgigant Kims kører sit chips-battle, hvis første udgave fandt sted i 2023.

Sidste år solgte man således 1,2 millioner poser af de særlige chipsvarianter, der var udvalgt af kendte influencere, som deltog i det battle. Deres følgere gik i stor stil ind på kampagnens website for at stemme på favorit-influencernes chips.

Men i år har kampagne nummer to ført til kritik for at bruge influencere, der i særlig grad bliver fulgt af mange børn under 13 år. 

Og den kritik fik i går opbakning i en afgørelse fra brancheorganet Forum for Fødevarereklamer til børn.

Stop kampagnen

Det forum har særligt fokus på at bremse markedsføring målrettet børn af produkter med højt indhold af salt, fedt og sukker.

Forumets afgørelse fik Forbrugerrådet Tænk, der stod bag klagen, til overfor RetailNews' søsterside Food Supply at kræve kampagnen stoppet.

- Den helt naturlige konsekvens er, at Kims øjeblikkeligt stopper kampagnen. Herunder at de fjerner de videoer og andet kampagneindhold, der ligger derude, ligesom vi synes, at det vil være naturligt, at Orkla stopper med at sælge de her chipsposer med influencere på, som kampagnen har reklameret for. 

- For det er selvfølgelig ikke rimeligt, at Kims skal tjene penge på en kampagne, som vi nu klart har fået afgjort, ikke lever op til det kodeks, de selv har underskrevet, siger Esben Grønborg Geist, som er konstitueret direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Chips-battle fortsætter 

Men hos Orkla Danmark mener man, at der er gjort nok ved at lægge aldersbegrænsninger ind i forhold til, hvem der kan deltage i chips-battlet:

- Hvis Forum for Fødevarereklamer var nået frem til, at vi skulle stoppe kampagnen, ville vi gøre det med det samme. Men deres konklusion er forholdsvis klar – at vi med vores tiltag har demonstreret viljen til at imødegå den rejste kritik. 

- Det ville være ret voldsomt, og jeg tænker også en overreaktion, at stoppe al salg, her få uger før kampagnen alligevel er slut. Men vi tager afgørelsen til efterretning og vi vil indarbejde de retningslinjer, der er angivet i afgørelsen, i vores fremtidige arbejde med Kims chips battle, lyder det fra Kim Ege Møller, som er kommunikationsdirektør i Kims-ejer Orkla.

Forum for Fødevarereklamer til børn bemærkede også i afgørelsen i år, at det etiske kodeks, der er grundlaget for arbejdet, skal have en opdatering, så det bedre matcher de nye reklameformer, som influencerne har skabt mulighed for på de sociale medier.

De oftest unge influencere har vist sig som lidt mere besværlige samarbejdspartnere end den traditionelle markedsføringsbranche. Orkla har selv måttet dømme én af personerne bag et tredje hold i sit 2024-battle "Gutterne" ude på grund af involvering i spil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.108