23948sdkhjf

Ny Luksusbaby-frontfigur skal besidde disse to ting, mener afgående direktør

Luksusbaby skal have en anden profil i spidsen for at fortsætte sin vækstrejse, mener Morten Grabowski Kjær, der stiftede virksomheden med sin partner for ti år siden 

Luksusbaby skal have ny direktør

Det stod klart allerede mandag aften, da medejer, stifter og siddende direktør Morten Grabowski Kjær på LinkedIn annoncerede sit stop som førstemand for børnebrandsvirksomheden.

Over for RetailNews begrunder den afgående direktør sin fratrædelse med, at både han, ledelsen og Luksusbaby helt generelt har brug for en anden profil og en anden person til at tage vækstrejsen videre. 

- Vi er kommet langt ved hjælp af få redskaber og med mig og Ann-Louise i spidsen. Hvis man kan komme hertil med de ting, vi har budt ind med, så synes jeg virkelig, at der er et enormt potentiale for en ny direktør til at kunne tage virksomheden op på det næste niveau, siger Luksusbaby-direktøren. 

Sådan blev Luksusbaby skabt - og solgt

  •  Luksusbaby begyndte som et barselsprojekt i 2014, da Ann-Louise Christine Aasted gik hjemme med sine tvillinger.
  • Hun syntes, at udvalget af kvalitetsbørnetøj i danske webshops var småt.
  • Derfor grundlagde hun Luksusbaby sammen med Morten Grabowski Kjær i ejerparrets privatbolig på Hobrovej i Aalborg.
  • I dag har Luksusbaby over 160 ansatte og havde i 2021 et overskud efter skat på lidt over 9 mio. kr.
  • Stifterne solgte i 2022 45 % af virksomheden til ejerne af Coolshop-koncernen, Jacob Risgaard, Mark Nielsen og Anders Holch Povlsen, samt serieinvestor Jan Dal Lehrmann, der er bedst kendt fra tv-programmet Løvens Hule.
  • Hvor meget de har betalt er hemmeligt, men handlen værdisætter virksomheden til et trecifret millionbeløb.
  • Jan Dal Lehrmann overtog 20 % af Luksusbaby og ejerne bag Coolshop-koncernen 25 %. 
  • Investeringen er med længder den største, de tre investorer har foretaget i fællesskab.

Ingen bagkant

Hverken han eller virksomheden har sat nogen bagkant for hans direktøransættelse - og fra Luksusbabys side har man heller ikke travlt med at finde Morten Grabowski Kjærs efterfølger. 

- Vi skal finde den helt rigtige kandidat, så vi vil gøre meget ud af at finde den helt rigtige profil - det er helt centralt. Vi har derfor heller ikke sat nogen deadline for, hvornår en ny direktør skal være på plads, understreger han. 

Og den helt rigtige kandidat skal besidde "international erfaring" og være i stand "til at skalere en virksomhed", siger den afgående direktør. 

- Det skylder vi hinanden og Luksusbaby. Vi skal ud i overhalingsbanen og have sat lidt fart på den forsatte vækst fremadrettet. Og det skal der en anden person end mig til at føre ud i livet. 

- Det er ikke altid, man er den bedste direktør for sin egen virksomhed. Vi er enormt styrede af følelser i Luksusbaby, og nu synes jeg, at vi er kommet dertil, hvor vi skal have en anden person ind til at styre virksomheden fra toppen, siger han. 

Grundig proces

Han og partneren Ann-Louise Aasted skal i første omgang finde det rigtige rekrutteringsbureau til at stå for at finde den nye direktør.

Selve direktørjagten er derfor også stadig i sit spæde stadie. 

- Vi har ikke travlt, og det er også derfor, vi er startet processen i god tid. Om det bliver i 2024 at vi finder min afløser er ikke så vigtigt, siger Morten Grabowski Kjær. 

Han ser desuden sig selv som en fremtidig vicedirektør, hvor han gerne vil stå for det mere driftsmæssige ansvar for Luksusbaby - og så skal en ny direktør stå for strategien og de overordnede penselsstrøg.  

Han har allerede fået "flere henvendelser" fra "interessante folk" i forhold til den kommende direktørpost - og det betragter han også blot som et kvalitetsstempel på, hvad Luksusbaby er blevet til i detailbranchen. 

- Jeg bliver lidt berørt af og stolt over, hvad vi har skabt de seneste ti år. Vi har nok aldrig helt forstået, hvilket brand Luksusbaby er blevet til, og hvor kendte vi egentlig er. Det er med stor ydmyghed og stolthed, at vi kigger tilbage på den rejse, vi har været på de ti sidste år, siger Morten Grabowski Kjær.

Samtidig understreger han, at det "vil være hovedløst ikke at involvere vores investorer", som blandt andre tæller Løvens Hule-kendte Jacob Risgaard og Jan Lehrmann. 

- Deres viden, know-how og netværk skal vi selvfølgelig benytte os af. De skal være en del af processen, slår han fast. 

Luksusbaby-direktøren kunne i øvrigt se tilbage på det seneste regnskabsår, der for første gang i virksomheden ramte en rød bundlinje. 

Han regner dog med "sorte tal", når regnskabet for Luksusbabys 2023 lander i løbet af de kommende måneder.

Luksusbaby A/S
Regnskabsår 2022 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 29,1 40,6 30,2
Resultat af primær drift -2,3 11,8 -
Resultat før skat -3,5 12,1 12,9
Årets resultat -2,8 9,4 10,1
Balancestatus 97,3 74,2 52,9
Egenkapital 27,0 29,9 25,4
Antal ansatte 83 85 49
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.681