Millionbrand kigger mod USA og vil indtage verden - når Europa er erobret
"First we take Manhattan, then we take Berlin".
Sådan lyder en linje i legendariske Leonard Cohens 80'er-hit "First we take Manhattan".
Pudsigt nok indrammer sangen en ny ekspansionsambition hos modebrandet Shaping New Tomorrow - blot i omvendt rækkefølge.
Shaping New Tomorrow
- Shaping New Tomorrow er etableret i 2015 af tre unge tøjiværksættere fra Aalborg.
- Virksomheden beskæftiger mere end 200 ansatte fordelt på hovedkontoret i Aalborg, det europæiske hovedkontor i Hamburg og på 12 flagskibsbutikker i de største danske, tyske og svenske byer.
- Shaping New Tomorrow har størstedelen af sin produktion i Portugal, der holder cirka 200 medarbejdere beskæftiget.
Kilde: Shaping New Tomorrow
Trioen bag det populære og succesfulde tøjmærke har således allerede indtaget Berlin - men drømmer om at erobre New York og resten af USA.
Det fortæller direktør i Shaping New Tomorrow, Kasper Ulrich, til RetailNews.
Dertil "afsløres" det også af et nyt selskab, Shaping New Tomorrow USA Inc., der ikke optrådte på 2021/22-årsrapporten, men til gengæld gjorde det i det nylige 2022/23-årsregnskab.
Adm. direktør Kasper Ulrich bekræfter også ambitionerne og de amerikanske drømme - og fortæller dertil, at selskabet primært er oprettet for at være "legal compliant" på markedet.
Altså at kunne drive virksomhed - online og fysisk - på lovlig vis på det amerikanske marked.
- Det er vores erfaring, at det kan tage alt mellem et halvt og to år at blive legal compliant, så vi vil egentlig bare gerne være lidt på forkant med tingene, så vi er klar, når det for alvor skal rykke, slår Kasper Ulrich fast.
Positivt regnskab
I sidste uge udkom Shaping New Tomorrow med sit seneste regnskab, som bød på rekordomsætning - men også et halveret overskud efter skat sammenlignet med for to år siden.
- I forhold til overskuddet er der en række faktorer i markedet og blandt forbrugerne, der har spillet ind og deraf det resultat, vi netop har præsenteret. Forbrugerne er mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på, men derfor er jeg stadig stolt over, at vi har præsteret fremgang i omsætningen, sagde Kasper Ulrich til RetailNews i den forbindelse.
I samme ombæring kunne han konstatere, regnskabsåret havde budt på flere butiksåbninger - og dertil kom i slutningen af 2023 første stik i en svensk ekspansion.
Det er da også med Norden for øje, at direktøren kigger ind i de kommende år.
- Vi skal lykkes i Europa og Norden først, før vi tager skridtet til USA. Hvis vi har de lange briller på i forhold til vores fortsatte nordiske ekspansion, har vi de meget, meget lange briller på, når det kommer til den amerikanske ditto. Det er ikke et sted, vi investerer voldsomt lige nu, siger han.
Over for Nordjyske forklarede Kasper Ulrich i sidste uge, at man har "cirka 200 amerikanske kunder på månedsbasis", men at det "forholdsmæssigt er promiller" i forhold til SNT's øvrige markeder.
- Drømmen er hele verden på den lange bane, men for de kommende år er det primært det nordiske og europæiske marked, vi har øjnene på.
Regnskabsår | 2022/23 | 2021/22 | 2020/21 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | - | 96,6 | - |
Resultat af primær drift | 25,2 | 32,8 | 48,5 |
Resultat før skat | 25,2 | 32,3 | 48,5 |
Årets resultat | 19,1 | 24,9 | 37,4 |
Balancestatus | 189,3 | 150,9 | 135,7 |
Egenkapital | 125,0 | 109,0 | 87,1 |
Antal ansatte | 135 | 121 | 70 |
Kilde: CVR |