Dagrofa lancerer bedste driftsresultat i mere end 20 år
Skrækåret 2018 er efterhånden langt tilbage i hukommelsen for alle med Dagrofa-relationer.
Dengang tabte man næsten 600 millioner kroner på bundlinjen - men 2023-resultatet vidner om helt andre tilstande i koncernen.
Torsdag formiddag har dagligvarekoncernen således som den første af "The Big Four" i branchen lanceret sin årsrapport - og det er god læsning for direktør Tomas Pietrangeli og resten af Dagrofa-koncernen.
Således kommer Dagrofa ud med det bedste driftsresultat i mere end 20 år - og samtidig vækster man med lige over tre procent på omsætningen.
Dagrofa-regnskab
- Jeg er meget stolt over det flotte resultat, vi fremlægger i dag med fremgang i alle vores forretningsben. Vi skaber endnu engang vækst i Dagrofa og holder fast i de seneste års fremgang med et årsresultat, der er 20 procent bedre end sidste år i et særdeles konkurrencepræget marked, udtaler Tomas Pietrangeli i en pressemeddelelse.
Tæt på trecifret millionoverskud
Væksten på bundlinjen er, som direktøren nævner det, igen præget af sorte tal. Helt præcist kan ledelsen sætte 89 millioner kroner ind på bankbogen.
Det kommer sig blandt andet af et driftsresultat, der rammer rekordhøje 426 millioner kroner - mere end en en fordobling af det tilsvarende parameter i de magre 2019- og 2020-regnskabsår.
Dagrofa
- Dagrofa har over 525 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark.
- Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
- Dagrofa ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
- Dagrofa-koncernen har i alt over 14.000 medarbejdere.
Kilde: Dagrofa
Og samtidig en vækst på 11 procent siden forrige regnskabsår.
- Vi er gået ud af 2023 med vores supermarkedskæder stærkt og tydeligt positioneret i markedet, og vi har vundet markedsandele. I januar i år blev Meny kåret som ’Årets Supermarked’ af B.T’s læsere. Danmarks 12 største supermarkeder deltog i afstemningen, og den førsteplads er en bekræftelse af, at kunderne kan lide, hvad vi står for, understreger Tomas Pietrangeli.
Enden på strategiperiode
"FremgangSammen" er navnet på den strategi, som Dagrofa har praktiseret længe - men 2024 er sidste år i perioden.
Dagrofa-direktøren peger på, at "2024 bliver endnu et år med udfordrende markedsvilkår", men at Dagrofa også "er stærkt positioneret for fremtiden".
Fakta om Dagrofas strategi
- Med Tomas Pietrangeli ved roret lancerede Dagrofa i 2022 en strategi - #FremgangSammen - der skulle vende mange års underskud til overskud på bundlinjen igen.
- Hovedpunkterne er som følger:
- Differentiere kundeoplevelsen og vinde kategoripositioner.
- Forstærke butiksnettet yderligere.
- Give kunderne den bedste digitale madoplevelse.
- Konkurrere på en mere enkel og effektiv værdikæde.
Kilde: Dagrofa
- Vi styrker butiksnettet yderligere i 2024 med åbningen af en lang række butikker på tværs af kæderne. Vi arbejder med en styrket kundeoplevelse i Dagrofa Foodservice og et Dagrofa Logistik, som er i gang med øget effektivisering og samtidig arbejder for at få flere eksterne kunder i både ind- og udland, udtaler Tomas Pietrangeli.
Dagrofa oplyser, at årsregnskabet for 2023 bliver endeligt godkendt 8. april.