23948sdkhjf

Bag kulisserne har far og sønner skabt en millionsucces på arbejdstøj

Utallige tests, et støt stigende salg og et debutregnskab i millionklassen tyder på, at familien Pedersen trods hård konkurrence har ramt plet med deres satsning

34-årige Casper Kousgaard Pedersen er "superdårlig" til ikke at foretage sig noget.

Hele hans arbejdsliv, der har bragt ham forbi tøjmastodonterne Bestseller og JBS, har været præget af udvikling.

Sammen med sin far og bror, der har produceret og handlet arbejdstøj i ind- og udland gennem mere end 20 år, har han de seneste år brygget på en forretningsidé.

Nu - utallige tests og et støt stigende salg senere - har deres fælles virksomhed offentliggjort sit første regnskab med drift.

Et debutregnskab i millionklassen, som tyder på, at familien Pedersen trods hård konkurrence har ramt plet med deres satsning.

Prisfokus medførte metaltræthed

Da Casper Kousgaard Pedersen under pandemien i flere måneder var hjemsendt uden rigtigt at kunne udrette noget, befandt han sig i en uvant position.

En position uden den store udvikling.

Samtidig kunne han mærke, at den evige og primære jagt efter at finde den billigste produktionsløsning ikke tiltalte ham.

- Det bliver man sgu træt af, siger han.

Under hjemsendelsen fik han tid til at nørde sin interesse og idé for at udvikle sin egen kollektion.

I Thisted havde hans far Carsten Skovbjerg Pedersen og bror Benny Kousgaard Pedersen flere årtiers erfaring med produktion og salg af arbejdstøj.

Derfor kvittede han sit job og flyttede hjem til Thisted for at sparre og forene sine idéer med familiens livsværk.

Få måneder senere var tøjmærket North Workwear en realitet.

- Vi lagde ud med at finde ud af, hvordan vi kunne udvikle de fedeste og mest slidstærke varer overhovedet. Uden at tage højde for, hvad produktet skulle koste, siger Casper Kousgaard Pedersen.

I Danmark er markedet for arbejdstøj domineret af store aktører som Snickers, Mascot og Kansas.

Med andre ord ville konkurrencen være hård.

Cabeca ApS
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 2,3 0,0 0,0
Resultat af primær drift - - -
Resultat før skat 2,3 0,0 0,0
Årets resultat 1,8 0,0 0,0
Balancestatus 4,5 1,2 0,0
Egenkapital 1,8 0,0 0,0
Antal ansatte 0 - -
Kilde: CVR

Lille størrelse gør stor forskel

Det til trods viser familievirksomheden North Workwears første årsregnskab med drift et overskud på knap 1,8 millioner kroner.

Virksomheden sælger egenproduceret multifunktionelt og slidstærkt arbejdstøj samt tilbehør til private og erhvervskunder som private label.

Da konceptet blev løbet i gang, var direktør og medstifter Casper Kousgaard Pedersen ikke i tvivl om, at North Workwear ville have en plads på markedet.

- Ved at komme ind som en mindre aktør, kan vi være mere agile, fleksible og omstillingsparate, siger han.

- Vi tænkte, at vi kunne komme ind og stikke til de lidt større på markedet.

North Workwear sælger sine produkter gennem sin egen webshop.

Hvis en kunde vil lægge en større ordre som private label med specifikke ønsker til eksempelvis materialer eller funktioner, kan Thisted-virksomheden hurtigt handle på forespørgslen.

Noget, som erhvervskunderne har købt ind på.

- Når vi skal sætte noget i gang, skal vi ikke have beslutningen igennem hundredvis af ansatte og forhandlere. Når vi skal ændre noget, går det stærkt, siger Casper Kousgaard Pedersen.

North Workwear får produceret deres produkter af fabrikker, de har samarbejdet med i over 20 år.

Derfor frygter ejerfamilien ikke, at deres egenudviklede produkter bliver kopieret.

- Hvis andre får samme idé, skal de finde nye fabrikker. De får ikke lov til at lave på de fabrikker, vi benytter os af, siger Casper Kousgaard Pedersen.

Mange spørgsmål erstattet af ét

Da familien forud for lanceringen af North Workwear testede produkterne af hos håndværkere, var spørgsmålene mange.

- Er der et marked for det her? Er produktet interessant? Passer varernes priser ifølge kunderne? Og lægger de overhovedet vægt på bæredygtighed?

Svaret til alle spørgsmål var ifølge efterspørgslen ja.

Nu er de mange spørgsmål indkredset til ét.

Hvilken retning skal North Workwear i?

- Vi er startet meget forsigtigt ud. Vi udvikler os hen imod at være en mellemting af arbejdstøj og fritidstøj. Et koncept, der ligger mellem Fjällräven og Snickers, siger Casper Kousgaard Pedersen.

Selvom det første år med salg er gået godt, har familien ikke travlt med at skifte ud på varehylderne for at tilbyde kunderne nye produkter.

- Jeg vil gøre alt i verden for, at vi undgår en konstant udskiftning i kollektionen, siger Casper Kousgaard Pedersen.

- Der er så meget spild i branchen. Planen er, at vores kollektioner skal overleve over flere år med løbende småjusteringer, forbedringer og måske nye farver, siger Casper Kousgaard Pedersen.

North Workwear beskriver sit egenudviklede tøj som komfortabelt, stilrent, ergonomisk og slidstærkt samt brugbart af både friluftsentusiaster samt professionelle og gør-det-selv-håndværkere. Foto: Bo Lehm

Indehaveren fortæller, at North Workwear det kommende år vil fokusere på at konsolidere sig på det danske marked.

Se nøgletal for:
Læs mere om: arbejdstøj detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.912