Ny webshop sprænger rammerne
Base i Brønderslev - og med store ambitioner i hele Europa.
Siden den nordjyske garnvirksomhed Mayflower lancerede en webshop til sine kunder i slutningen af 2022, er det kun gået én vej for væksten.
Opad - og dét med en bragende fart.
Således er salget på webshoppen steget med astronomiske 2600 procent i januar 2024 sammenlignet med samme måned året før, skriver Mayflower i en pressemeddelelse.
Mayflower
- Mayflower begyndte at forhandle garn i 1951.
- Stifteren af Mayflower er John Heberg Svendsens far, Per Svendsen, som efter mange år som bilforhandler var kørt træt i bilbranchen.
- Farens eneste forudgående kendskab til branchen var fra sin kone, Inger Svendsen, der i mange år havde strikket og hæklet.
- Den nuværende medejer af virksomheden - John Heberg Svendsen - blev direktør for virksomheden tilbage i 2005.
- Dengang var egenkapitalen på lidt over to millioner kroner, mens den i dag har rundet over 50 millioner kroner.
- Virksomheden har de seneste tre år tjent over 65 millioner kroner og beskæftiger 35 ansatte.
Kilder: Mayflower.dk og John Heberg Svendsen
Og det er der ifølge CXO (Customer Experience Manager, red.) Kristoffer Glerup, flere årsager til. Han henviser blandt andet til, at Mayflower har hentet specialistkompetencer indenfor e-commerce ind samt at virksomheden har skiftet CMS-system til Shopify.
- Mayflower har nogle dygtige produktudviklere og produkter, og det har vi gjort meget ud af at fortælle til omverdenen. Det er det, vi høster nogle af frugterne af nu her - og samtidig har vi fået et CMS-system, der virker, siger Kristoffer Glerup til RetailNews.
Han tilføjer i den forbindelse, at marketingsafdelingen på et år er vokset fra én til ni ansatte.
Kristoffer Glerup har i øvrigt en glorværdig fortid som stifter af millionvirksomheden SackIt, som han dog solgte sin anpart i i starten af 2023.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 41,0 | 53,4 | 36,4 |
Resultat af primær drift | 25,8 | 38,6 | 21,6 |
Resultat før skat | 24,6 | 38,2 | 20,4 |
Årets resultat | 19,3 | 29,9 | 15,9 |
Balancestatus | 135,2 | 136,3 | 95,5 |
Egenkapital | 52,5 | 56,2 | 26,3 |
Antal ansatte | 29 | 30 | 28 |
Kilde: CVR |
Udlandsambitioner
Mayflower har som virksomhed rødder helt tilbage til 1951 og er i de seneste år begyndt at rette blikket ekstra meget mod online handel med garnprodukter.
Det vidner oprettelsen af den danske webshop i forrige år om - samt en nylig lancering af en tilsvarende webshop i Tyskland.
Og ifølge direktør John Heberg Svendsen vil der "i de kommende måneder følge flere europæiske lande".
Konkret drejer det sig - udover Tyskland - også om Sverige, som åbner "i løbet af den næste måned", fortæller han til RetailNews.
Derudover åbner man i Holland og Polen "inden sommerferien" ligesom et tredje unavngivet, europæisk land, som John Heberg Svendsen dog ikke vil oplyse "af konkurrencehensyn".
Markant vækst
Virksomheden har gennem de seneste tre år taget enorme spring i den økonomiske udvikling.
Således voksede bruttofortjenesten fra 2019 til 2020 med 139 procent, mens man de efterfølgende to regnskabsår har lagt yderligere lag på.
Samtidig er overskuddene på bundlinjen også vokset med. Mayflower har således lagt 65 millioner kroner på bunden over de seneste tre regnskabsår - og det overgår langt resultaterne fra årene før 2019.
- Vi har indtil for ganske nyligt haft meget fokus på vores B2B-område, men i fremtiden vil vi gerne være endnu stærkere på ecommerce-delen, så det kommer vi til at satse markant på, siger Mayflower-direktøren.
I dag fylder B2B-salg omtrent det dobbelte af virksomhedens onlinesalg, men det kommer til at ændre sig mærkbart.
- B2C kommer i fremtiden til at fylde 90 procent. Det bliver inden for de næste et til to år. Og det er egentlig ikke, fordi vi går tilbage på vores B2B-salg, men vi regner blot med, at ecommerce bliver så meget større i de kommende år, siger John Heberg Svendsen.