23948sdkhjf

Eksperter vurderer Coop efter markant kursskifte: - En stor skude at vende

For præcis et år siden blev offentligheden bekendt med Fremtidens Coop-strategien, der skal sætte retningen for koncernen frem mod 2027

Masser af tiltag og rigeligt med røre i andedammen. 

Det er status for Coop præcist ét år efter lanceringen af "Fremtidens Coop"-strategien, der har til formål at bringe dagligvarekoncernen tilbage på rette kurs. Selve årets begivenheder har RetailNews omtalt her

I denne artikel har vi bedt to detaileksperter komme med deres bud på Coop-koncernens nuværende tilstand - og hvordan strategien hidtil er kommet til syne. 

Fremtidens Coop

  • Coop præsenterede i slutningen af januar 2023 strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende: 
  • Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop.

  • Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre.

  • Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.

  • Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen.

Kilde: Coop

Og så selvfølgelig om strategien er den rette sti for Coop at bevæge sig ned ad fortsat - her en fjerdedel inde i strategiens løbeperiode. 

- Der tegner sig to kæmpestore udfordringer, som skal løses, indleder John Schønberg over for RetailNews. 

Han har beskæftiget sig med detail- og dagligvarehandel i over 30 år. 

- Kvickly/Superbrugsen-butikker er kendetegnet ved at have nogle relativt høje omkostningsniveauer, hvor omsætningen pr. kvadratmeter ikke følger med. Jeg anerkender, at der ligger enkelte Kvickly- og Superbrugsen-butikker rundt omkring, som er gode forretninger, men tager man de to kæder som helhed, er der enorme udfordringer i at tilrette dem til markedet. 

- Den anden ting er 365discount og kædens udfordring; at de ikke performer omsætning, som de burde. Man kan se på landkortet for kædens butikker, at der ofte ligger en Netto eller Rema 1000 lige rundt om hjørnet. Og der ser det bare ud til, at 365discount for ofte falder igennem. De kan i øjeblikket ikke klare sig på konkurrenceniveau mod de andre kæder, siger han. 

Helt af samme overbevisning er en anden detailekspert - Bruno Christensen - dog ikke. Han mener, at "satsningen på 365discount er den rigtige vej at gå", men han anerkender samtidig, at "365discount har det svært". 

- Strategien er rigtig for Coop. Det er min vurdering ud fra den måde, de har gjort det på hidtil. Det giver nogle organisatoriske fordele og på lønomkostninger, at Coop skal drifte færre kæder.

- Coop er en stor skude at vende, og der er ingen tvivl om, at der går lang tid før strategiens lancering til at den kommer til syne i dagligdagen. Det vil formentlig tage længere tid, end man lige har regnet med, siger Bruno Christensen. 

Coops fremtid

- Hvis Coop havde været et aktieselskab og var børsnoteret, er jeg bange for, at eksperter var kommet med én opfordring: Sælg!

Sådan udtrykker John Schønberg sig i klare vendinger - og ser man på koncernens seneste regnskab, hvor underskuddet lød på mere end 600 millioner kroner, burde alarmknapperne også blinke mere end vanligt. 

Samtidig er "Coops konkurrenter så dygtige, at man skal stå tidligt op, hvis man skal konkurrere med Rema 1000, Netto og Lidl", tilføjer han. 

- Det er måske en dyster bemærkning, men det er for at illustrere, at de er oppe imod så store kræfter og er kommet så langt bagud, at der bare er uendeligt lang vej op. Konkurrenterne er nådesløse, siger John Schønberg. 

Helt så markant er meldingen fra Bruno Christensen ikke. 

- Jeg synes, at strategien er rigtig og realistisk, og hvis kapitalen er der til det, skal det nok lykkes for Coop at komme godt ud af strategiperioden. Men Coop tjener ikke penge nok. Det er forudsætningen for at kunne investere i nye projekter og nye butikker. 

- Jo længere tid der går, jo sværere bliver det for Coop at bevare sin plads på markedet, noterer Bruno Christensen. 

Går det ikke for langsomt?

- Det gør det. Men det er ikke lige sådan i ét hug at klare forandringerne. Der er mange faktorer i spil, som Coop skal tage højde for - eksempelvis lejekontrakter med mere.

'Downsizing' 

Ifølge John Schønberg burde Coop - i stedet for at rulle nye butikker og butikskoncepter ud - benytte sig af 'downsizing'. Altså at skære forretningsgangene til, finde en model der giver penge på bundlinjen - og så skalere den op i størrelse. 

- Coop skal stille sig selv spørgsmålet om, hvor de kan gøre en god forretning og så fokusere intenst på de lokationer. Så må resten lukke. 

- Det betyder også, at Coop skal gøre op med sig selv og deres selvforståelse, om de kan leve med at blive ved med ikke at tjene penge. Coop er nødt til at fokusere endnu mere på købmandskab - de skal tjene penge på det, de laver, siger John Schønberg. 

Ifølge Bruno Christensen er det ikke nødvendigvis antallet af butikker, som Coop skal skære ned på. 

Koncernen bør i stedet koncentrere sig udelukkende om at finde de "vigtigste beliggenheder i forhold til kundetrafikken". 

- Vi har et prisniveau i dag, som gør det vanskeligt for kunderne at skelne mellem de forskellige kæder. Jeg vil bestemt ikke udelukke, at Lidl på et tidspunkt kan overhale 365discount på markedsandele, for de kommer med stor hastighed, store og flotte butikker, og når det kommer til stykket, er det nok den bedst drevne discountkæde i Danmark, uddyber Bruno Christensen. 

Antal Coop-butikker

  • Coop Danmark
  • Coop (ny kæde): 2
  • Brugsen (ny kæde): 12
  • SuperBrugsen: 230
  • Kvickly: 65
  • Dagli'Brugsen: 263
  • 365discount: 363
  • Irma (lukker i april 2024): 8
  • I alt: 943 butikker
  • Butiksantallet er opgjort pr. 31. december 2023. 

Kilde: Coop

Netop markedsandelene har John Schønberg også svært ved at se Coop fastholde. 

- Jeg kan ikke se andet, end at Coop fremadrettet også vil tabe markedsandele. Hvis man kigger over de sidste 25 år, kan man se forskydningerne i markedet med Coop som den helt store taber. De var klart nummer 1 engang, siger han. 

RetailNews har forelagt Coop og administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen muligheden for at deltage i artiklen. 

Det har han og koncernen ikke ønsket - i stedet henviser man til fremlæggelsen af årsregnskabet til april, hvor man vil gøre status. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.798